Zuckerberg chce dać nam AI bazowane na ludziach. Wpakuje je wszędzie
W wyścigu technologicznym o dominację na rynku sztucznej inteligencji Meta wytoczyła w końcu konkretne działa. Nowy chatbot nazwany Meta AI oprócz bycia asystentem dla człowieka, będzie mógł być spersonalizowany poprzez wybór osobowości. Niektóre będą wyspecjalizowane w określonych dziedzinach i lepiej doradzą np. przy gotowaniu albo planowaniu podróży.
Chatboty z osobowością
Sztuczna inteligencja Zuckerberga bazuje na modelu językowym Llama 2, zmodyfikowanym przez inżynierów z Meta. Argumentem za wprowadzeniem szeregu osobowości jest pragnienie wprowadzenie na rynek czegoś, co nie zachowuje się jak automat. Meta celuje w immersję i uczucia, w budowanie więzi oraz - oczywiście - swojego ekosystemu metaverse.
Do dyspozycji dostaniemy 28 różnych osobowości dla chatbota i oprócz tego standardową funkcję asystenta Meta AI. Do stworzenia niektórych zatrudniono celebrytów, takich jak Snoop Dogg, Paris Hilton czy popularny youtuber MrBeast.
Ten ostatni wcieli się w Zacha, który ma być typem starszego brata lubiącego droczyć się z użytkownikiem. Paris Hilton wcieli się z kolei w Amber, która jest… detektywem. Snoop Dog zaś stanie się Dungeon Masterem (Mistrzem Podziemi), który zabierze nas na narracyjne przygody w stylu Dungeons and Dragons, jak w grze Baldur’s Gate 3.
Dodatkowo chatboty będą animowane. W czasie rozmowy z nimi ich profile graficzne będą ulegać zmianie w zależności od toku naszej rozmowy. Zuckerberg zapewniał przy tym, że chatboty posiadają etyczne ograniczenia i nie udzielą niebezpiecznych informacji.
Rozwój systemów Meta
Nowe chatboty wspomogą aplikacje i urządzenia Meta. Na konferencji zaprezentowano okulary Ray-Ban do rzeczywistości rozszerzonej, z w pełni zintegrowaną sztuczną inteligencją. Będzie ona korzystać z naszych oczu, dzięki czemu np. na jedno polecenie głosowe zrobi zdjęcie i wyśle je do wskazanej osoby w mgnieniu oka. Pierwsze zestawy do rzeczywistości rozszerzonej mają pojawić się komercyjnie 10 października.
AI trafi na Messengera, Instagrama i WhatsApp. Zostanie także zintegrowana z przeglądarką Bing i otrzyma zdolność do generowania grafiki na podstawie poleceń. To może posłużyć np. do tworzenia na bieżąco zupełnie nowych naklejek w WhatsApp albo zawęzić wyszukiwanie rolek na Insta do konkretnego regionu świata.
- Mapa drogowa VR Meta jest teraz mocno skoncentrowana na sprzęcie dostępnym dla masowego rynku. Jest to wyraźny kontrast wobec podejścia Apple, które jest skierowane do entuzjastów technologii high-end - powiedział Mark Zuckerberg.
Dzięki współpracy z Microsoft Bing Meta AI będzie miała dostęp do aktualnych informacji. Obecnie jest w wersji beta i posiada wiedzę sprzed 2023 roku, co z czasem ulegnie zmianie. Sztuczna inteligencja zostanie udostępniona również w ogłoszonych na konferencji nowych goglach do rzeczywistości wirtualnej, Quest 3.
Dostęp do chatbotów i asystenta otrzymają od 27 września użytkownicy w USA, w fazie beta. Nowe rozwiązania, w tym kolejne osobowości dla bota, zaczną pojawiać się z czasem. Wśród zapowiedzianych postaci ma być jedna oparta na Bear’u Gryllsie.
Praca nad Metaverse jest wykonywana przez jednostkę zwaną Reality Lab. Jest ona odpowiedzialna za rozwój technologii, takich jak okulary rozszerzonej rzeczywistości. Odnotowała sprzedaż na poziomie 276 mln dolarów, w porównaniu z 452 mln w tym samym kwartale ubiegłego roku.