Gigant z Dalekiego Wschodu wchodzi do Polski. Pierwszy sklep jeszcze w tym roku

Maria Glinka
18 stycznia 2024, 19:12 • 1 minuta czytania
Malezyjska sieć Mr. DIY wchodzi do Polski – donoszą wiadomoscihandlowe.pl. Rozwojem tego sklepu nad Wisłą pokieruje menadżerka związana wcześniej z Pepco. Pierwsza placówka ma zostać otwarta jeszcze w tym roku.
Malezyjska sieć wkracza na polski rynek. Fot. Marek Kowalczyk/Reporter/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Mr. DIY w Polsce. Menadżerka z Pepco pokieruje rozwojem

Pierwsze sugestie w sprawie europejskiej ekspansji malezyjskiej sieci Mr. DIY pojawiły się jesienią 2023 r. Jak przypominają wiadomoscihandlowe.pl, to właśnie wtedy Leo Gan, wówczas wiceprezes, a obecnie dyrektor operacyjny Mr. DIY w Malezji, podsumował w mediach społecznościowych swoją podróż służbową po Starym Kontynencie. Polskę uznał za "dynamiczny, konkurencyjny i perspektywiczny rynek". Wyraził nadzieję, że jego sieć "wkrótce" pojawi się nad Wisłą.


Po kilku miesiącach klamka zapadła – malezyjski gigant zadebiutuje na polskim rynku. Z ustaleń portalu branżowego wynika, że doszło już do rejestracji spółki w Polsce.

Poza tym w ubiegłym miesiącu polski oddział Mr. DIY zatrudnił dyrektorkę rozwoju biznesu w Polsce. To stanowisko objęła Magdalena Nazarewicz, która przez 10 ostatnich lat była związana z Pepco, czyli dyskontem typu "mydło i powidło", który cieszy się dużą popularnością nad Wisłą.

Jaka jest oferta Mr. DIY?

Mr. DIY to sieć sklepów kategorii "dom i ogród". W ofercie znajdziemy m.in. artykuły gospodarstwa domowego, narzędzia, akcesoria elektryczne i samochodowe, a także artykuły sportowe, papiernicze, komputerowe. Na półkach pojawiają się również zabawki, kosmetyki i biżuteria.

Tym, co kusić klientów są rzecz jasna ceny. Już po wejściu na stronę internetową sklepu "atakuje" nas napis "Up to 60% off" (ang. obniżki do 60 proc.).

W asortymencie przeważają tańsze przedmioty marki własnej. Nie znajdziemy tam artykułów od rozpoznawalnych firm.

Firma powstała w 2005 r. i od tamtej pory udało się otworzyć ponad 1 tys. placówek w Malezji. Poza tym sieć jest obecna w innych państwach Azji (m.in. w Indiach czy Kambodży).

Dotychczas ekspansja europejska była ograniczona tylko do dwóch krajów. Mr. DIY jest obecny od 2021 r. w Turcji (78 sklepów), a od 2022 r. – w Hiszpanii (24 sklepy). Łącznie posiada ponad 3,4 sklepów na całym świecie. Malezyjskie media donoszą, że grupa interesuje się także Grecją.

Mr. DIY prężnie działa również w internecie. Zakupy online zostały uruchomione w 2018 r. na rodzimym rynku.

Poza tym grupa rozwija także inne koncpety m.in. Mr. Dollar (podobny do obecnego na polskim rynku dyskontu Dealz z produktami codziennego użytku, przekąskami i napojami). Uruchomiła także Mr. Toy z zabawkami i Mr. DIY Express z pomniejszoną ofertą i powierzchnią zakupową. Na ten moment nie wiadomo, czy inne formaty sieci pojawią się w Polsce.

Nowe sklepy na polskim rynku. Temu deklasuje konkurencję

Ubiegły rok obfitował w handlowe debiuty na polskim rynku. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, wiosną zadebiutowała niemiecka sieciówka Woolworth. Posiada placówki w Krakowie, Poznaniu i Warszawie i jest konkurencją dla Pepco.

Z kolei jesienią do Polski wkroczył "najsłodszy sklep na świecie", czyli OD Store. To sieć włoskich sklepów, w których można kupić słodycze, słone przekąski i napoje.

W 2023 r. pojawiło się także kilku nowych graczy w handlu online. Szerokim echem odbił się debiut Temu. Sklep o chińskich korzeniach kusi niskimi cenami i w ocenie ekspertów jest godnym następcą Shopee, które opuściło nasz rynek na początku 2023 r.

Potwierdzają to także najnowsze dane. Portal branżowy wirtualnemedia.pl podaje, że w grudniu 2023 r. stronę internetową Temu odwiedziło w Polsce 13,63 mln użytkowników. Lepsze wyniki wygenerowało tylko Allegro, które działa od ćwierćwiecza. Poza tym Temu pokonało swojego rodzimego rywala – Ali Express przyciągnął w grudniu "tylko" 8,63 mln klientów.