Bareja wiecznie żywy. Oto co napisano klientowi, który chciał dodać duży plik do wniosku KRS

Marcin Gościński
20 sierpnia 2024, 12:08 • 1 minuta czytania
Użytkownik portalu "X" chciał przesłać plik z podpisanym wnioskiem do KRS. Dla serwerów portalu okazało się to zbyt obciążającym wyzwaniem. Centrum Wsparcia KRS udzieliło jednak rad, jak można dostarczyć dokumenty i nie martwić się o to, czy zajmują dużo miejsca. Niektóre z nich nadawałyby się do filmów Barei.
Chciał wysłać wniosek do KRS. Nie mógł przesłać pliku o rozmiarze kilku MB Deposit/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Już ponad trzy lata działa ważna zmiana związana z funkcjonowaniem sądów rejestrowych, a także Krajowego Rejestru Sądowego. Od 1 lipca 2021 roku przedsiębiorcy nie składają już wniosków w formie papierowej, a cyfrowej. Sprawy załatwiają za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.


E-dokumenty do KRS można złożyć sprawnie, w kilku etapach. Właśnie z tej możliwości chciał skorzystać jeden z klientów. Jednak w trakcie podpisywania wniosków wystąpił groźnie brzmiący "błąd krytyczny". Platforma e-KRS nie była w stanie przetworzyć sygnowanych dokumentów, ponieważ miały za duży rozmiar.

Kilka MB to za dużo dla serwerów Portalu Rejestrów Sądowych

"Za duża" nie oznacza jednak w tym przypadku rzeczywiście imponującej wielkości. Serwery Portalu Rejestrów Sądowych nie są w stanie przetworzyć plików zajmujących 5-10 MB. O problemie poinformował jeden z użytkowników portalu "X".

Użytkownik @pawelqs zakomunikował, że pojawił się "błąd przy podpisywaniu wniosków KRS bo załącznik za duży". Poinformował również, że sprawa została zgłoszona do Centrum Wsparcia KRS. Odpowiedź Zespołu Service Desk była wyczerpująca – nie można tego odmówić – ale pojawiły się w niej "kwiatki".

Trzeba kombinować, żeby złożyć pełny zestaw wniosków z podpisem do KRS

W odpowiedzi do użytkownika Zespół Service Desk z Centrum Wsparcia KRS poinformował, że są dwa limity związane z przesyłaniem wniosków poprzez Portal Rejestrów Sądowych. Zespół ServiceDesk poinformował, że błąd krytyczny pojawia się w momencie, kiedy:

W swojej odpowiedzi Centrum Wsparcia KRS poradziło również, co zrobić, żeby przesyłane wnioski zajmowały mniej miejsca. Zespół ServiceDesk zasugerował, aby zmniejszyć rozdzielczość pliku oraz zeskanować go w kolorze czarno-białym. Później poproszono o utworzenie nowego zgłoszenia, do którego można dodać nowo wygenerowany plik.

Bareja wiecznie żywy – możesz przesłać większy wniosek, ale tylko w dwa dni i masz na to dwie godziny

Porady Centrum Wsparcia KRS, które otrzymał użytkownik @pawelqs, zawierały jedną informację, którą można nazwać "bareizmem". Kuriozalna informacja pojawiła się pod koniec odpowiedzi Zespołu ServiceDesku.

Centrum Wsparcia KRS poinformowało, że "Istnieje także możliwość dodania większych plików (do 20 MB) – ale tylko we wtorki i czwartki między godziną 10 a 12 – wówczas zwiększana jest przepustowość systemu".

Czy Ministerstwo Sprawiedliwości rozbuduje infrastrukturę serwerową?

Od razu pojawia się pytanie, dlaczego większe pliki, nie mogą być dodawane standardowo – bez ograniczenia czasowego? Polacy odprowadzają przecież co miesiąc potężne pieniądze fiskusowi, aby Państwo mogło się rozwijać, w tym sprawnie obsługiwać tak podstawowe działania, jak przyjmowanie wniosków.

Sprawdziliśmy, za pośrednictwem strony WhoIsHostingThis? kto jest dostawcą usług IT dla Platformy Rejestrów Sądowych. Dostawcą hostingu jest Ministerstwo Sprawiedliwości.

Wystosowaliśmy zapytanie do rzecznika resortu, dlaczego przepustowość serwerów nie pozwala na przetwarzanie większych plików i czy Ministerstwo Sprawiedliwości planuje rozbudowę infrastruktury środowiska serwerowego w przyszłości tak, aby było to możliwe. Aktualnie czekamy na odpowiedź.

Czytaj także: https://innpoland.pl/207965,grozi-nam-wykluczenie-transportowe-jak-w-latach-90-przewoznicy-alarmuja