4 lutego ok. godz. 17:00 Dreamliner Polskich Linii Lotniczych LOT rozpoczął lot z Warszawy do Nowego Jorku. Gdy samolot znajdował się nad Bałtykiem w pobliżu Szwecji, została zauważona awaria: zapasowy sztuczny horyzont miał usterkę. (Sztuczny horyzont służy do ustalania przestrzennej orientacji samolotu względem płaszczyzny lokalnego horyzontu).
Informacja ta została podana przez rzecznika prasowego PLL LOT Krzysztofa Moczulskiego we wpisie na Twitterze.
Po dostrzeżeniu awarii Boeinga 787 SP-LRB podjęto decyzję o zawróceniu maszyny na Okęcie. Przed lądowaniem krążyła w okolicach Warszawy, jak przypuszcza Polsat News, zrzucając paliwo. Potem samolot bezpiecznie wylądował na Lotnisku im. Fryderyka Chopina.
Po lądowaniu awaryjnym Moczulski napisał na Twitterze, że "po zabudowaniu nowego komponentu samolot będzie kontynuował rejs LO26 na lotnisko JFK w Nowym Jorku". Później jednak okazało się, że agent handlowy nie zgodził się na obsłużenie opóźnionego połączenia jeszcze tego samego dnia.
Pasażerom zapewniono więc nocleg w Warszawie, a lot do Nowego Jorku zostanie wznowiony w niedzielę 5 lutego.
Czytaj także: No-show. Tłumaczymy, na czym polega praktyka linii lotniczych i skąd wokół niej takie zamieszanie
W innym artykule w INNPoland pisaliśmy o awarii, która dotknęła ok. 4 000 samolotów USA. 11 stycznia o godz. 14.20 NBC News podało, że 3 500 z nich uziemiono, a 500 lotów zostało odwołanych. Komunikat o usterce wydała Federalna Administracja Lotnictwa (FAA).
Powyższe decyzje podjęto ze względu na awarię techniczną, jaką wykryto w systemie powiadamiania o misjach lotniczych NOTAM. Umożliwia on wymianę informacji między pracownikami, którzy prowadzą operacje lotnicze.
Wracając do Lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie: znów zobaczymy na nim samoloty Ryanair. O przywróceniu irlandzkiego przewoźnika mówił "Rzeczypospolitej" prezes polskiej spółki Ryanair Michał Kaczmarzyk. Pisaliśmy o tym w innym artykule w INNPoland.
Dlaczego przewoźnik wraca na warszawskie lotnisko?
Znaczenie przewoźników tradycyjnych, na których zawsze stawiał Chopin, wyraźnie zmalało w całej Europie, ograniczyli oni oferowanie i trwale zmniejszyli flotę. Przed pandemią Chopin obsługiwał 18–19 mln pasażerów rocznie. Teraz zostało tam 60 proc. tego ruchu.
A ponieważ lotnisko może odprawiać nawet do 25-30 mln pasażerów rocznie, "jest tam mnóstwo miejsca dla nowych tras i przewoźników", jak powiedział "Rzeczypospolitej" Kaczmarczyk.
Czytaj także: https://innpoland.pl/189463,lot-pkp-intercity-ceny-biletow-promocja