Sezon ślubny rozkręca się na dobre. Dla narzeczonych to czas dopinania szczegółów na ostatni guzik, a dla gości – ostatni moment na uzbieranie do koperty, bo na wesele nie wypada przyjść z pustymi rękami.
Ile Polacy chcą włożyć do koperty na wesele? Postanowił to sprawdzić Santander Consumer Bank, który przeprowadził badanie "Polaków Portfel Własny: Wiosenne Wyzwania 2023".
Co szósty z nas (18 proc.) zamierza włożyć do koperty od 701 zł do 1 tys. zł lub przeznaczyć takie kwoty na prezent ślubny. W tej grupie przeważają mężczyźni (25 proc.), a także 40–49 latkowie (34 proc.) i najlepiej zarabiający z dochodami powyżej 7 tys. zł netto (42 proc.).
Co ciekawe takiej odpowiedzi często udzieliły również osoby z niższymi zarobkami od 2 tys. do 2 999 zł na rękę (22 proc.). Analitycy Santander Consumer Banku podejrzewają, że może to związek z tradycją, zgodnie z którą goście weselni starają się przekazać państwu młodym podobną sumę, którą ci wydadzą na tzw. talerzyk.
– Już 16 proc. Polaków przyznaje, że mają gotowość przeznaczyć na tzw. "kopertę" lub prezent dla państwa młodych powyżej 1 000 zł – podkreśla w oficjalnym komunikacie Ewa Cegielska, kierowniczka Zespołu Produktów Gotówkowych z Santander Consumer Banku. Jednak nie są to najpopularniejsze widełki w tym roku, bo nie wszyscy mogą pozwolić sobie na tak duży wydatek. Co czwarty Polak (24 proc.) planuje przeznaczyć od 301 do 500 zł. Najczęściej odpowiadali tak mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. osób (32 proc.), zarabiający od 3 000 do 3 999 zł netto (46 proc.) oraz najmłodsi badani w wieku 18–29 lat (30 proc.).
Santander Consumer Bank zapytał Polaków również o to, które wydatki związane z organizacją wesela wydają im się najbardziej obciążające finansowo. Aż 83 proc. ankietowanych przyznaje, że największym wyzwaniem są koszty sali i kateringu.
Na drugim miejscu plasują się wydatki na alkohol i napoje (36 proc.), a na trzecim koszt wynajęcia zespołu lub DJ-a i wodzireja (34 proc.). Dla niektórych obciążeniem jest też zakup sukni i garnituru (26 proc.). Co piąty Polak (19 proc.) wskazał, że problematyczne są koszty fotografa i kamerzysty.
W połowie maja Santander Consumer Bank opublikował wyniki innego badania, które wskazują, jakie kwoty Polacy planują wręczyć w ramach prezentu z okazji komunii lub chrzcin. Prawie co trzeci z nas (29 proc.) przeznaczyłby na kopertę lub prezent jako gość na chrzcinach czy komunii u od 301 do 500 zł. Dotyczy to uroczystości organizowanych zarówno przez rodzinę, jak i przyjaciół.
Drugie najpopularniejsze widełki kwotowe to 701–1000 zł. Takie pieniądze z okazji chrztu czy komunii planuje wręczyć w ramach prezentu prawie co piąty Polak (17 proc.).