Kierowcy mają ostatnio dobrą passę – to już kolejny tydzień z rzędu, kiedy ceny paliw spadają. Różnice oscylują wokół 5 gr/l. W jednym regionie na tankowaniu najpopularniejszej benzyny można zaoszczędzić jeszcze więcej.
Reklama.
Reklama.
Ceny paliw spadają. Najtaniej w Wielkopolsce
Z cotygodniowej analizy portalu e–petrol.pl wynika, że ceny paliwnadal spadają. Zarówno najpopularniejsza benzyna Pb95, jak i olej napędowy potaniały o kilka groszy w porównaniu do raportu sprzed tygodnia.
Benzyna Pb95 kosztuje 6,47 zł/l, co oznacza spadek o 4 gr/l. Z kolei kierowcy samochodów napędzanych silnikiem diesla płacą za olej napędowy średnio 6,64 zł/l, czyli o 5 gr/l mniej. Autogaz kosztuje obecnie 3,03 zł/l, a więc jest tańszy o 4 gr/l.
Analitycy wskazują, że w tym tygodniu najtańszą benzynę zatankujemy w woj. wielkopolskim, gdzie litr tego paliwa kosztuje 6,37 zł/l. To o 10 gr/l mniej niż średnia ogólnopolska. Również w tym regionie najtańszy jest olej napędowy, za który trzeba zapłacić 6,56 zł/l, czyli o 8 gr/l mniej niż wskazują szacunki dla całego kraju.
Z kolei za autogaz najmniej zapłacą kierowcy, którzy podjadą na stacje benzynowe zlokalizowane w woj. podlaskim i świętokrzyskim. Litr tego paliwa kosztuje w tych regionach 2,98 zł, czyli o 5 gr mniej niż średnia ogólnopolska.
W tym tygodniu tankowanie jest najdroższe w woj. opolskim, gdzie odnotowano najwyższe ceny wszystkich trzech analizowanych paliw. Benzyna Pb95 kosztuje w tym regionie 6,53 zł/l, olej napędowy – 6,74 zł/l, a autogaz – 3,09 zł/l. Tyle samo za LPG zapłacimy również w woj. dolnośląskim.
Nowe paliwo na stacjach od 1 stycznia 2024 r.
Już w przyszłym roku na kierowców czeka niespodzianka podczas wizyt na stacjach benzynowych. Jak już pisaliśmy w INNPoland.pl, na rynku pojawi się benzyna silnikowa E10.
Nowe paliwo charakteryzuje się zwiększoną zawartością biokomponentów, sięgającą maksymalnie 10 proc. objętościowo bioetanolu. W dostępnej obecnej benzynie E5 maksymalna zawartość bioetanolu to 5 proc. Wprowadzenie benzyny E10 ma zasadniczy cel – ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2)w sektorze transportowym.
Jednak nie wszystkie pojazdy będą napędzane nowym paliwem. Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) uruchomiło specjalną wyszukiwarkę, w której można sprawdzić, czy silnik naszego pojazdu będzie spalał benzynę E10. Wątpliwości mogą pojawić się zwłaszcza w starszych samochodach.
Wystarczy wejść na stronę internetową e10.klimat.gov.pl i podać dane pojazdu takie jak marka, model i rocznik. Natychmiast otrzymamy informację zwrotną, czy od 1 stycznia 2024 r. będziemy mogli zatankować nowe, bardziej ekologiczne paliwo.
Orlen już potwierdził, że wraz z nowym rokiem uzupełni swoją ofertę o benzynę E10. Nie oznacza to jednak, że ci, którzy nie mogą zatankować nowego paliwa zostaną na lodzie. Będą mogli nadal kupić benzynę E5, ale w wersji premium.
"Od nowego roku na wszystkich stacjach w Polsce benzyna E10 zastąpi benzynę o liczbie oktanowej 95 z 5-procentowym udziałem biododatków (E5). Natomiast tzw. benzyna premium o liczbie oktanowej 98 dalej będzie sprzedawana w formacie E5" – zapewnia Orlen w komunikacie.