W czwartek 18 stycznia 2024 r. maszyniści Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) rozpoczęli strajk generalny. W związku z tym pasażerowie muszą być przygotowani na utrudnienia w podróżowaniu z podwarszawskich miejscowości.
Paraliż komunikacyjny jest przerywany. Na stronie internetowej przewoźnika czytamy, że ruch pociągów na linii WKD będzie wstrzymywany w dni robocze godzinach od 6:00 do 8:00 oraz od 15:00 do 17:00. To uderza w pracowników, którzy muszą zorganizować sobie inny środek transportu do i z pracy.
Strajkujące pojazdy zatrzymują się na najbliższej stacji lub przystanku osobowym. Wyruszają stamtąd dopiero po godz. 8:00 lub 17:00.
WKD zaleca pasażerom, aby w dniach protestu maszynistów korzystali z pociągów Kolei Mazowieckich (KM) na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Śródmieście (lub Główna i Centralna). Poza tym mogą podróżować Szybką Koleją Miejską (SKM) na odcinku Pruszków – Warszawa Śródmieście (lub Główna i Centralna). Przewoźnicy honorują bilety jednorazowe i okresowe WKD.
Na czas strajku Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) uruchomił dodatkową zastępczą linię autobusową ZA2, dzięki której pasażerowie z okolic stacji Warszawa Salomea mogą dojechać do przystanku Łopuszańska 03. "Bezpośrednio na nim można się przesiąść do autobusów linii 189 i 401; natomiast w Al. Jerozolimskich na przystanku Łopuszańska 01 zatrzymują się autobusy linii 187, 517 i 817" – poinformował ZTM.
Maszyniści zapowiadają, że będą protestowali "do skutku", czyli do momentu spełnienia ich postulatów. Oczekują podpisania porozumienia w sprawie podwyżek.
Związki zawodowe domagają się, aby wynagrodzenia maszynistów wzrosły o 800 zł od 1 stycznia. Z kolei zarząd WKD zaproponował 500 zł od 1 kwietnia.
Po braku efektów ostatnich negocjacji przewoźnik wydał komunikat, w którym wskazuje, że "po wprowadzeniu podwyżki w 2023 r. średnie wynagrodzenie maszynistów WKD kształtuje się na poziomie ponad 10 000 zł brutto, co stanowi kwotę o ponad 25 proc. wyższą od średniej płacy w WKD". Dodatkowo podkreśla, że proponowana przez maszynistów podwyżka "w wysokości 800 zł brutto w uposażeniu zasadniczym po uwzględnieniu pochodnych, realnie przełożyłaby się na wzrost zarobków maszynistów o ponad 1600 zł brutto w 2024 r.".
W ocenie WKD przyjęcie postulatów protestujących będzie oznaczało konieczność podniesienia cen biletów jeszcze w tym roku. Spółka przekonuje, że bez podwyżki finansowe zbilansowanie przewozów będzie "niemożliwe". Dyrektor ZTM Katarzyna Strzegowska przekonuje, że obecnie nie posiada środków na podwyżki dla maszynistów.
Cierpliwość podróżnych testują nie tylko WKD, lecz także PKP. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, pojawiły się kolejne problemy pociągów PKP Intercity na trasie Warszawa – Wiedeń – Monachium.
Choć bilety na pociągi miały być dostępne już od 22 grudnia 2023 r., te do sprzedaży wprowadzono dopiero po świętach. Dodatkowo pasażerowie musieli zmagać się z 5-godzinnym opóźnieniem składu, objazdem i zepsutą lokomotywą.