Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że Tesla nie tyle straciła pozycję lidera, co spektakularnie spadła z podium, stając się dopiero czwartą najchętniej kupowaną marką samochodów elektrycznych w Polsce.
Pierwsze miejsce zajmuje koreańska Kia, drugie należy do marki Mercedes Benz, podium zamyka Hyundai.
W USA popularność zyskują z kolei naklejki z hasłami takimi jak "I Bought This Before Elon Went Crazy" (Kupiłem go, zanim Elon zwariował) czy "Anti Elon Tesla Club". Zainteresowanie nimi idzie w parze ze spadkiem sprzedaży aut elektronicznych.
Tesla ze spadkiem sprzedaży
W 2024 roku Tesla odnotowała pierwszy od ponad dekady spadek globalnej sprzedaży, wynoszący 1,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Łącznie dostarczono 1,79 miliona pojazdów, podczas gdy w 2023 roku było to 1,81 miliona.
W USA sprzedaż Tesli w pierwszej połowie 2024 roku spadła o 8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Widać to również na rynkach europejskich, zwłaszcza w Niemczech. W styczniu 2025 roku liczba nowo zarejestrowanych Tesli spadła tam o 59,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, osiągając poziom 1 277 pojazdów. Dla porównania cały segment pojazdów elektrycznych zanotował wzrost o 53,5 proc.
Podobne tendencje zaobserwowano w innych krajach europejskich — Francji, Norwegii, Wielkiej Brytanii. Aby przeciwdziałać spadkowi sprzedaży, Tesla wprowadziła różne zachęty, takie jak darmowe ładowanie, jednak nie przyniosły one oczekiwanych rezultatów.
Kontrowersje wokół Elona Muska
Powodem jest m.in. wygaszenie dotacji na auta elektryczne, które w Niemczech napędzały popyt, ale też rosnąca konkurencja czy fakt, że Tesla od dłuższego czasu nie wprowadziła nowych modeli na rynek europejski.
W Niemczech wpływ na spadek sprzedaży Tesli miało również zaangażowanie Elona Muska w politykę Niemiec. Jego publiczne poparcie dla skrajnie prawicowej partii Alternatywa dla Niemiec (AfD) oraz krytyka kanclerza Olafa Scholza wywołały kontrowersje i negatywne reakcje wśród niemieckich konsumentów.
Spada sprzedaż Tesli również w Polsce
W 2023 roku Tesla odnotowała imponujący wzrost sprzedaży w Polsce. Łącznie sprzedano 4 704 pojazdy, co stanowiło wzrost o 282 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Największy udział w sprzedaży miały modele Y i 3.
W 2024 roku dynamika wzrostu sprzedaży Tesli w Polsce nieco osłabła. Do września zarejestrowano 3 656 nowych Tesli, co dawało firmie 29,3 proc. udziału w polskim rynku pojazdów elektrycznych. Chociaż nadal obserwowano wzrost sprzedaży, tempo było wolniejsze niż w poprzednim roku.
Rok 2024 Tesla kończyła mimo wszystko z udziałem na poziomie 27 proc., co odpowiada 4,5 tys. zarejestrowanych Tesli.
Ile samochodów elektrycznych kupują Polacy?
Jednak początek 2025 roku przyniósł znaczący spadek sprzedaży Tesli w Polsce. W styczniu sprzedano jedynie 103 egzemplarze, co stanowiło spadek o 49 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Amerykańska marka samochodów zaczyna więc nowy rok z 9,2 proc. udziałem w polskim rynku nowych aut elektrycznych. Spadek sprzedaży zaobserwowano już kilka miesięcy wcześniej. Pierwszy był listopad, w grudniu ten wyniósł już 3,7 proc.
Cena Tesla w Polsce
Jednym z powodów spadku zainteresowania amerykańską marką jest cena. W drugiej połowie 2024 wzrosła m.in. ze względu na cła antydumpingowe w Unii Europejskiej. Dotyczyło to głównie modeli Tesli Y produkowanych w jednej z czterech fabryk koncertu w Szanghaju.
Ceny Tesli w Polsce w latach 2023-2025 kształtowały się dynamiczne, z tendencją do obniżek w 2023 roku, a następnie niewielkich podwyżek w 2024 roku. Na początku 2025 roku ceny niektórych modeli były jednak niższe niż w 2023 roku.
Amerykańscy kierowcy dystansują się od Tesli
Spadek sprzedaży w Polsce wpisuje się w podobny trend na Zachodzie – często motywowany ostatnim politycznym zaangażowaniem Muska.
W Stanach Zjednoczonych niektórzy właściciele Tesli umieszczają na swoich autach naklejki, które świadczą o ich braku poparcia wobec działań Elona Muska. To reakcja na jego ostatnie działania i kontrowersyjne wypowiedzi.
Popularność zyskały naklejki z hasłami takimi jak "I Bought This Before Elon Went Crazy" ("Kupiłem go, zanim Elon zwariował") czy "Anti Elon Tesla Club".