Vectra ukarana przez UOKiK. Klienci mogą liczyć na rekompensaty.
Ciemne chmury nad Vectrą. Klienci otrzymają rekompensaty. Fot. MOZCO/Shutterstock

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę w wysokości 80 mln zł na spółkę Vectra za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec klientów, które naruszały ich interesy. W wyniku decyzji spółka będzie musiała wypłacić rekompensaty konsumentom.

REKLAMA

W oświadczeniu UOKiK z 3 grudnia czytamy, że prezes Tomasz Chróstny już wcześniej kwestionował nieprawidłowe zmiany w umowach wprowadzane przez Vectrę. Spółce postawiono zarzuty w marcu tego roku, a w 2022 roku nałożono na nią karę. To jednak nie skłoniło Vectry do zaprzestania naruszania interesów konsumentów.

Vectra się doigrała. UOKiK nałożył 80 mln kary na spółkę

Przez lata Vectra wprowadzała jednostronne zmiany w umowach swoich klientów. Spółka bezpodstawnie stosowała klauzulę modyfikacyjną, która miała pozwalać na podwyższanie abonamentu i pobieranie go w nowej wysokości. Skargi konsumentów potwierdziły, że te praktyki były kontynuowane. W efekcie prezes urzędu postawił spółce zarzuty i wydał decyzję nakładającą karę.

– W poprzedniej decyzji wskazaliśmy wyraźnie, że praktyki Vectry naruszają prawo. Spółka nie zmieniła jednak swoich działań. Nie ma naszej zgody na łamanie praw konsumentów. Jednostronne, bezpodstawne zmiany w wykonywanych umowach i podwyższanie umówionych kwot abonamentów to rażące przykłady nadużyć wobec klientów – powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Nałożona kara w wysokości 80 789 528 zł jest także skutkiem braku reakcji spółki na wcześniejsze działania urzędu i umyślnego naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Klienci otrzymają rekompensaty od Vectry

Przez działania Vectry konsumenci płacili więcej za telewizję i internet, nawet do 144 zł rocznie w przypadku korzystania z obu usług. W niektórych przypadkach już w krótkim czasie po zawarciu umowy klienci dowiadywali się, że spółka przygotowuje się do podwyżki lub jej dokonuje Oto przykładowe skargi od klientów:

  • "Dokładnie miesiąc po podpisaniu umowy (…) wprowadza klauzulę, która to daje (…) prawo do zmiany ceny bez prawa wypowiedzenia umowy. Tym sposobem ja nie mogę wypowiedzieć umowy zmienionej jednostronnie (…), która może w ten sposób narzucać cenę za usługę, a ja nie mogę (…) nic zrobić, tylko płacić im abonament który jest niezgodny z umową";
  • "W praktyce bez możliwości wypowiedzenia umowy z tego powodu, miesiąc po podpisaniu tej umowy firma podwyższa opłaty za usługę na zdecydowaną większość okresu jej obowiązywania o nieznaną w momencie jej zawierania kwotę, przez co oferta traci konkurencyjność wobec innych ofert".
  • Po uprawomocnieniu się decyzji Vectra będzie musiała poinformować klientów o decyzji UOKiK i zwrócić im nadpłacone kwoty abonamentu. Obecnym klientom przysługiwać wówczas będzie zwrot pieniędzy albo rabat w opłacie abonamentowej, natomiast byli klienci otrzymają zwrot środków.

    Oprócz tego konsumenci cały czas mogą dochodzić roszczeń indywidualnie poprzez reklamację, a w razie jej wyczerpania: skierować sprawę do sądu na podstawie przepisów dotyczących stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych i kodeksu cywilnego.

    Urząd dodaje, że powyższa decyzja nie jest prawomocna. Vectra może zatem odwołać się do sądu.