Eurocash ogłasza nową strategię. 3 tys. pracowników do zwolnienia.
Eurocash ogłasza nową strategię. 3 tys. pracowników do zwolnienia. Fot. Solar 760L Foto/Shutterstock

Grupa Eurocash, właściciel m.in. Delikatesów Centrum, ogłosiła strategię na lata 2026–2027. Firma zamierza odejść od modelu hurtowego i skupić się na budowie silnej sieci franczyzowej. Plan zakłada m.in. redukcję zatrudnienia i zamknięcie części sklepów.

REKLAMA

Nowa strategia Eurocash, ogłoszona pod hasłem "Sieć Ludzi Stąd - Budujemy organizację franczyzową nr 1 w Polsce", zakłada integrację wszystkich formatów stacjonarnych i utworzenie jednolitego systemu franczyzowego, czyli Sieci Sklepów STĄD. Grupa chce w ten sposób wzmocnić swoją pozycję na rynku i osiągnąć 10 proc. udziałów w FMCG do końca 2027 r.

Eurocash z nową strategią na lata 2026-2027

Eurocash zamierza rozbudować istniejącą sieć 15 tys. sklepów o kolejne tysiąc placówek, jednocześnie utrzymując status jednego z największych operatorów detalicznych w kraju. Firma podkreśla, że franczyza ma dziś przewagę nad handlem niezależnym i odpowiada na rosnącą popularność lokalnych, blisko położonych sklepów.

Założeniem sklepów STĄD jest odpowiadaniem na potrzeby konsumentów. Mowa o tych klientach, którzy korzystają z usług sklepów stacjonarnych w formacie supermarketów i małych sklepów spożywczych. To rozwiązanie pozwala sieci dostosować ofertę zakupową, tym samym zwiększając atrakcyjność wśród lokalnej społeczności.

Częścią strategii jest rozwój Frisco, lidera na polskim rynku w sektorze e-grocery (zakupy spożywcze online) oraz szybka ekspansja sklepów alkoholowych Duży Ben. Docelowo sieć planuje nawet 3 tys. placówek. Docelowo Duży Ben stanie się największą siecią alkoholową w kraju.

– Na całym świecie konsumenci coraz częściej wybierają miejsca, w których znają sprzedawców, mogą kupić świeże produkty i czują się częścią sąsiedztwa. Szukają lokalności i osobistych relacji. Również w Polsce ten trend się nasila. 'Polskość' i pochodzenie regionalne są coraz częściej postrzegane jako oznaki jakości i świeżości, co napędza rosnącą preferencję i chęć do kupowania regionalnie produkowanych towarów – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash, cytowany przez portal dlahandlu.pl.

Podkreślił, że wizja grupy Eurocash odpowiada na te oczekiwania, ponieważ spółka opowiada się po stronie lokalnych przedsiębiorców, a nowa strategia umocni to podejście.

Transformacja ma opierać się na rozbudowanym zapleczu technologicznym, m.in. wspólnym systemie POS i rozwijanej platformie lojalnościowej, z której w 2027 r. ma korzystać 80 proc. sieci. Eurocash zakłada, że dzięki optymalizacjom i restrukturyzacji osiągnie EBIT na poziomie 600 mln zł.

Spółka zwolni 3 tys. pracowników i zamknie 150 sklepów

Jest też druga strona medalu. W związku ze zmianami Grupa Eurocash planuje zwolnić 3 tysiące osób w tym tysiąc pracowników administracyjnych i biurowych. Zmniejszy się też liczba sklepów własnych Delikatesów Centrum - o 150 placówek. Aktualnie jest ich ponad 700.

Redukcja obejmie też część centrów logistycznych i hal cash & carry. Firma przewiduje jednorazowe odpisy i rezerwę restrukturyzacyjną w wysokości 200–300 mln zł.

Przypomnijmy, że od początku roku Grupa Eurocash zakończyła działalność 54 sklepów franczyzowych oraz 65 sklepów własnych Delikatesy Centrum. Największa fala zamknięć przypadła na trzeci kwartał 2025 r. Prezes grupy wskazał, że w tym okresie wyniki spółki okazały się niższe od zakładanych.

W trzecim kwartale 2025 r. proces likwidacji placówek znacząco przyspieszył. Eurocash zamknął w tym okresie 30 sklepów Delikatesy Centrum (w porównaniu z 19 w II kwartale i 16 w I kwartale).

Do Grupy Eurocash należą m.in. Eurocash Cash&Carry, Eurocash Serwis oraz marki sklepów: abc, Delikatesy Centrum, Duży Ben, Groszek, Lewiatan, a do 2020 r. także Mila.