Nadchodzą e-doręczenia. Poczta Polska wyśle wam najdroższy e-mail świata

Katarzyna Florencka
Już od 1 lipca każdy z nas będzie mógł założyć sobie... narodową skrzynkę e-mail, na którą Poczta Polska będzie dostarczała korespondencję urzędową. Za doręczenie e-maila państwowy operator słono sobie policzy.
Obsługiwana przez Pocztę Polską narodowa skrzynka e-mail będzie służyła do dostarczania korespondencji urzędowej. Fot. naTemat
Od 1 lipca 2021 każdy z nas będzie mógł złożyć wniosek o otrzymanie indywidualnego adresu e-mail, na którzy będzie przychodzić cała nasza korespondencja urzędowa. Przez "narodowy e-mail" docelowo będziemy mogli korespondować m.in. z urzędem gminy, ZUS czy naszym urzędem skarbowym.
Za elektroniczne doręczenia nie będziemy musieli płacić bezpośrednio – zapłatę za obsługę korespondencji Poczta Polska otrzyma z budżetu państwa. Koszty tej usługi są jednak zaskakująco wysokie.

Koszt e-doręczenia

Jak podaje "Gazeta Wyborcza", cena za doręczenie elektroniczne w ramach systemu "PURDE" będzie wynosić nie więcej niż 3,75 zł plus VAT – czyli 45 proc. ceny najtańszej przesyłki poleconej z potwierdzeniem odbioru. Doręczenie dla osób, które nie posiadają komputera, ma kosztować maksymalnie 6 zł plus VAT.


Co ciekawe, podczas prac nad projektem rząd podkreślał, że rozwiązanie z e-skrzynką inspirowane jest systemem działającym w Czechach. Tamtejsze przesyłki są jednak znacznie tańsze: za jedną wiadomość rząd czeski płaci tamtejszej poczcie 0,46 euro, czyli ok. 2,05 zł.

Nasze stawki przyniosą jednak Poczcie Polskiej mocny zastrzyk finansowy. Rząd ocenia, że w pierwszym roku działania systemu zapłaci jej 135,5 mln zł, zaś w kolejnych latach kwota będzie rosła – do ponad pół miliarda złotych w 2025 r.

Okienka do obsługi paczek

Tymczasem Poczta Polska wprowadza również inne nowości. Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, przy okienkach pocztowych Paczk@ w punkt klienci mogą odebrać paczki w ramach opcji Odbioru w Punkcie oraz je wysyłać – dzięki platformie cyfrowej Envelo, systemowi "Elektroniczny Nadawca", bądź aplikacji "Nadaj przesyłkę".

Usługa jest już dostępna w ponad 700 placówkach pocztowych. Klienci nadający lub odbierający paczki będą tam obsługiwani bez kolejki.

Inną nowością jest to, że od 1 maja 2021 r. klienci Poczty Polskiej, którzy chcą nadać korespondencję poleconą, nie muszą już kupować znaczka.

W ocenie firmy nowe rozwiązanie – naklejka z kwotą – usprawni nadawanie listów rejestrowanych. Odbywa się to w taki sam sposób, jak w przypadku paczek i przesyłek kurierskich: klient odpowiednią kwotę opłaca po prostu gotówką lub kartą.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl