Dzięki nim przestaną cię nękać telemarketerzy. Polski startup ochroni twój numer telefonu w sieci

Natalia Gorzelnik
Znacie to uczucie gdy jesteście mega zabiegani, gonią was dedlajny, a nagle rozlega się dzwonek telefonu? Odbieracie, bo myślicie, że to coś ważnego, a okazuje się, że to telemarketer, który chce wam wcisnąć zupełnie nieprzydatną rzecz lub usługę. Taka sytuacja potrafi doprowadzić do szewskiej pasji. Lub do straty czegoś więcej niż tylko czas, jeżeli po drugiej stronie słuchawki natrafimy na oszusta. Na szczęście jest już pomysł na to, jak poradzić sobie z tym problemem.
Usługa Incognito ma chronić przed potencjalnymi oszustami, niechcianymi połączeniami czy spamem po zakończeniu okresu promocji czy sprzedaży. Fot. 123rf

Oszustwa przez telefon

Nękanie przez telemarketerów, ale też próby oszustw telefonicznych, to chleb powszedni dla większości Polaków. Dzieje się tak, bo poufność naszych numerów telefonów – ujawnianych np. w internetowych serwisach ogłoszeniowych czy też podczas zakupów online – często nie jest chroniona w żaden specjalny sposób.


– Wystarczy wyobrazić sobie prostą sytuację. Sprzedajemy samochód i zamieszczamy w związku z tym ogłoszenie w sieci – mówi Konstantin Selgitski, członek zarządu w firmie Apifonica. – Dla oszustów to prawdziwa gratka, bo nie dość, że mogą przewidywać, że wkrótce będziemy mieli dużą ilość pieniędzy, to zyskują dostęp do naszych danych i numeru telefonu. Zaczynają więc bombardować nas wiadomościami, dzwonić, wysyłać smsy itp.

Tymczasem jak wynika ze statystyk, zaufać takim oszustom jest gotowy co piąty Polak. Nic więc dziwnego, że liczba przestępstw popełnianych przy użyciu numerów telefonów rośnie z każdym rokiem.

– Na przykład telefony z “infolinii banku”. Rzekomi pracownicy banku ostrzegają swoją ofiarę, że zaobserwowali na jej koncie dziwną transakcję. Następnie przekonują klienta do zainstalowania na telefonie odpowiedniej aplikacji i kompletnie czyszczą jego konto – mówi Konstantin.

Usługa Incognito

Rozwiązaniem tego problemu ma być usługa Incognito. Jest ona kierowana do serwisów ogłoszeniowych, platform i sklepów e-commerce, a także firm z branży nieruchomości, sieci taksówkowych, czy salonów samochodowych. Czyli wszędzie tam, gdzie klienci pozostawiają swoje numery telefonu do realizacji usługi.

Rozwiązanie pozwala na zachowanie pełnej poufności numeru telefonu użytkownika. Bo chociaż połączenie jest przekierowywane na prawdziwy numer, to wykorzystywany jest do tego inny, dodatkowy numer, będący częścią całej usługi. – By wytłumaczyć to najprościej: realny numer osoby zostaje się zastąpiony numerem wirtualnym – tłumaczy Konstantin.
Konstantin Selgitski
członek zarządu w firmie Apifonica

“Powiedzmy, że naszym klientem jest internetowy portal ogłoszeniowy. Kiedy klient umieszcza tam ogłoszenie i zostawia swój numer podczas rejestracji, portal wysyła te dane do nas. A my odsyłamy z powrotem wirtualny numer i to ten numer portal publikuje.

Oznacza to, że osoby, które oglądają ogłoszenie nie będą miały możliwości “przechwycenia” prawdziwego numeru. Każde połączenie przychodzi do Apifonici, a my przekierowujemy je na numer osobisty”.

Portal może również zarządzać czasem trwania połączenia między numerami. A po usunięciu ogłoszenia połączenia nie będą już możliwe. Metoda opracowana przez Apifonica całkowicie chroni również przed spamem SMS-owym i nie pozwala na kontaktowanie się przez komunikatory internetowe.

Bezpieczne zakupy w sieci

Apifonica wprowadziła usługę Incognito na rynek już dwa lata temu, ale dopiero od momentu wybuchu pandemii zaczęła ona szybko zyskiwać na popularności i do tej pory dzięki niej firmy zabezpieczyły łącznie już 20 milionów rozmów.

Powód to wzrost zainteresowania zakupami w internecie, co jednak doprowadziło także do m.in. większej liczby niewłaściwych zachowań ze strony kurierów dostarczających towar czy prób oszustw na największych serwisach ogłoszeniowych.
– Problem ten dotyczy całej Europy, w tym także Polski. Kwestie bezpieczeństwa mają też olbrzymie znaczenie w przypadku dużych transakcji, np. z branży nieruchomości. Znaczące koszty walki z cyberprzestępcami i potencjalne straty na reputacji firm wynikające z niewłaściwego zachowania ich pracowników to powód, dla którego warto przetestować naszą usługę – mówi Konstantin.

W portfolio klientów firmy jest m.in. Wetaxi, czyli włoska aplikacja do zamawiania taksówek. – Korzystając z naszej usługi zaprezentowali swoim klientom kanał tymczasowej komunikacji między pasażerem a kierowcą. Po zakończeniu podróży wirtualny numer działa jeszcze ciągu 24 godziny – aby pasażer mógł np. skontaktować się z kierowcą w przypadku zagubienia rzeczy – a następnie zostaje dezaktywowany – tłumaczy członek zarządu firmy.

Apifonica

Apifonica działa na rynku od 2016 roku jako startup polsko-estoński. Główne centrum rozwoju oprogramowania znajduje się w Estonii, z kolei większość działalności operacyjnej firmy jest zarządzana przez polską część firmy. Oprócz Incognito rozwija szereg innych, dużych projektów związanych z technologiami telekomunikacyjnymi.

– Jednym z nich jest HR Voicebot. To produkt, który automatyzuje pracę rekrutera. Przykładowo może całkowicie zastąpić specjalistę na etapie analizy CV i wstępnych kontaktów telefonicznych do kandydatów w celu poinformowania o warunkach pracy. Rekruter będzie musiał tylko wybrać najlepszego kandydata, który w pełni spełnia kryteria i podpisać z nim umowę – tłumaczy Konstantin.
Czytaj także: "Synku, zjadłbyś schabowego?" Oto kompilacja najlepszych wpadek rekrutacyjnych
Czy eksperci z Apifonica mają radę odnośnie tego jak zadbać o bezpieczeństwo naszych numerów telefonów podczas codziennego korzystania z sieci?

– Przede wszystkim,nigdy nie zostawiajmy swojego numeru telefonu na niesprawdzonych stronach internetowych. Ale jeżeli jest już po fakcie i dzwonią do nas nieznane numery, podając się np. za infolinię banku, proponowałbym rozłączyć się i oddzwonić pod numer wskazany na stronie internetowej banku – radzi Konstantin Selgitski.