Ile zarabia pilot samolotu? Sprawdziliśmy, ile płacą mu w poszczególnych liniach

Redakcja INNPoland
Pilot samolotu to jedna z najbardziej odpowiedzialnych i stresogennych profesji w lotnictwie. Pytanie tylko, czy za swoje kompetencje i umiejętności jest dobrze opłacany? Sprawdziliśmy to.
Ile zarabia pilot samolotu? Fot. Karol Makurat/REPORTER

Jak zostać pilotem samolotu?

W przypadku małych samolotów śmigłowych wystarczy zrobić licencję pilota w aeroklubie, ale licencja do sterowania samolotem pasażerskim, to inna para kaloszy.

Wyróżniamy trzy rodzaje licencji pilota z ustalonymi wymaganiami przez Urząd Lotnictwa Cywilnego:

Czytaj także: Ile zarabiają stewardessy? Sprawdziliśmy ich zarobki w kilku liniach lotniczych

PPL(A)

PPL(A) to podstawowa licencja, którą można uzyskać w lotnictwie cywilnym. Zdobyć ją można w lokalnym aeroklubie.


Wystarczy mieć skończone 17 lat oraz 6 klas szkoły podstawowej. Do kursu można przystąpić już w wieku 16 lat.

Kurs składa się ze 100-godzinnej części teoretycznej, na której poruszycie takie zagadnienia jak:


Następnie trzeba zdać egzamin z wiedzy teoretycznej, wykonać badania lotniczo-lekarskie (m.in. EKG, badania okulistyczne, laryngologiczne), a później odbyć minimum 45 godzin lotów (loty dwusterowe, samodzielne pod nadzorem instruktora oraz samodzielne loty na odległość 150 mil z dwoma lądowaniami).

Koszt wyrobienia takiej licencji to od 40 do 50 tysięcy złotych. Sam kurs to około 30 tysięcy, ale koszt całkowity podnosi zakup książek, opłaty do ULC, zakup niezbędnych akcesoriów dla pilota, koszty dojazdów, samych egzaminów, czy dodatkowych godzin za sterami.

CPL(A)

Kiedy już masz PPL(A), możesz poszerzyć swoje uprawnienia o licencję komercyjną, czyli CPL(A). Jej posiadanie sprawia, że można zarabiać jako pilot. To drugi najważniejszy krok w karierze pilota po uzyskaniu licencji turystycznej (prywatnej).

Aby podejść do kursu przygotowawczego, należy:


W przypadku kursu na licencję CPL(A) trzeba odbyć 250 godzin teorii, zdać egzamin oraz przynajmniej 25 godzin lotów.

Licencję dostaje się jednak dopiero po:


Po wypełnieniu tych warunków i otrzymaniu licencji CPL(A) będziecie mogli latać maszynami o masie do 5,7 tony, które na pokład moga zabrać do 9 pasażerów.

Koszt takiego przedsięwzięcia to od 20 do 30 tysięcy złotych. Ale jak napisaliśmy, jest to dopiero przedsmak pracy w lotnictwie cywilnym. Aby pilotować duże samoloty pasażerskie, należy zdobyć licencję ATPL.
Czytaj także: Lotnictwo, polska specjalność. Krajowa branża jest jedną z najnowocześniejszych na świecie

ATPL

Licencja ATPL to ostatni, główny etap w zdobywaniu licencji w lotnictwie cywilnym. Posiadając takie uprawnienie, możesz latać samolotami o masie przekraczającej 5700 kilogramów i zabierających na pokład powyżej 9 pasażerów.

Tutaj szkolenie to nie przelewki. Na początek 650 godzin szkolenia teoretycznego. W trakcie kolejne kursy:


Po zdaniu egzaminów dostajecie licencję ATPL, ale zamrożoną. Żeby ją odmrozić, musicie odbyć 500 godzin w samolocie w załodze wieloosobowej. Po wylataniu tych godzin możecie odmrozić licencję i zostać pełnoprawnym pilotem samolotu pasażerskiego.

Koszt takiego biznesu to 200 tysięcy, jeśli zaczynacie swoją przygodę z lotnictwem od zera.

Kto może zostać pilotem?

Odpowiedź jest prosta – niestety nie każdy. Przede wszystkim musi być to osoba, która przejdzie wyśrubowane badania i testy medyczne, ale o tym później. To zawód dla tych, którzy posiadają także odpowiednie umiejętności i predyspozycje, takie jak umiejętność koncentracji, koordynacji, posiadają wielką precyzję, mają dobrą pamięć, są odpowiedzialni i co najważniejsze – odporni na stres.

Bardzo istotna jest też biegła znajomość angielskiego, ale nie takiego, jaki mamy w szkołach, ale specjalistyczny, lotniczy, gdyż wszystkie procedury i komendy w kokpitach samolotu są wykonywane po angielsku.

Wracając jeszcze do zdrowia, aby zdobyć poszczególne licencje, trzeba przejść odpowiednie badania medyczne, a później przechodzić szczegółowe badania okresowe. Tych badań nie wykona się u każdego lekarza medycyny pracy. Musicie skierować się do uprawnionej placówki.

Orzeczenie może mieć różne klasy i są to:

Niestety, czasami bywa tak, że już w momencie badania wyjdzie, że cierpimy na jakąś chorobę. Warto więc wspomnieć, że z zawodu pilota z góry wyklucza:


Ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego?

Dane na temat zarobków pilotów są na ogół jawne i można je znaleźć na stronach danych linii lotniczych na przykład przy ogłoszeniach o pracę. Niektórzy przewoźnicy traktują te informacje jako tajemnicę spółki, która nie może wyjść na zewnątrz.

Ile zarabia pilot samolotu LOT?

W przypadku polskiego przewoźnika nie jest to tajemnica. Jak podaje "Gazeta Lubuska" pilot LOT zarabia różną stawkę, w zależności od zajmowanego stanowiska. Kapitan Dreamlinera zarobi ponad 18 tys. zł, kapitan mniejszego Boeinga 737 - prawie 17 tys. zł, a pierwszy oficer - 11 tys. zł brutto miesięcznie.

Dla porównania piloci zagranicznych linii lotniczych zarabiają od 40 do nawet 80 tysięcy złotych miesięcznie.

Ile zarabia pilot samolotu Emirates?

Przykładem zarobków na takim poziomie są piloci linii Emirates. Arabski przewoźnik płaci tam pierwszemu oficerowi dwa razy tyle, co w PLL LOT. Piloci w Emirates zarabiają więc od 40 do 50 tysięcy złotych miesięcznie.

Ile zarabia pilot samolotu Ryanair?

Irlandzki przewoźnik to przykład tej firmy, która informacje na temat zarobków swoich pracowników trzyma w tajemnicy. Jak przypomniał SpidersWeb.pl kiedy Ryanair prowadził rekrutację w kilku polskich miastach, nie podawał widełek wynagrodzenia. Wcześniej chwalił się paskami z wypłat zagranicznych pilotów. Ich pensje oscylowały w granicach 63-75 tysięcy złotych, a sam kapitan miał zarabiać 200 tysięcy euro rocznie.

Na polskie realia to astronomiczne kwoty i zdaniem portalu piloci Ryanaira z kraju nad Wisłą zarabiają bardziej zbliżone kwoty do tych, które płaca rodzimi przewoźnicy, czyli LOT. Jak wspomnieliśmy tam kapitan nie zarabia więcej, niż 18 tysięcy złotych.