Drogie Halloween. Ceny dyni potwornie rosną

Natalia Bartnik
26 października 2022, 13:23 • 1 minuta czytania
Inflacja, kryzys energetyczny i wojna w Ukrainie odcisnęły swoje piętno na cenach wszystkich branż. Jak zmieniały się ceny dyni w związku z bieżącymi wydarzeniami przez ostatnie pięć lat?
W ciągu ostatnich kilku miesięcy ceny dyni zmalały Fot. Polska Press/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Jak zmieniały się ceny dyni?

"Wieści Rolnicze" monitorują i aktualizują na bieżąco, jak zmieniają się ceny warzyw oraz owoców. Poniżej zostały podane średnie ceny za sztukę/kilogram dyni. Większość notowań dotyczy przedsiębiorstw: Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. "Bronisze"", Targpiast Sp. z o.o., Lubelski Rynek Hurtowy S.A. "Elizówka" oraz Agrohurt S.A.

Średnie roczne ceny dyni zostały obliczone z uwzględnieniem 15 dnia każdego podanego miesiąca (z oczywistych przyczyn na 2022 r. nie uwzględnia się listopada oraz grudnia). Czas obejmuje ostatnie 5 lat (2018-2022). Ceny wynosiły kolejno:

Czytaj także: Interwencyjny skup chryzantem. Błaszczak nakazał żołnierzom, by wykupili tysiące wiązanek

Maciej Kmera, ekspert Rynku Hurtowego w Broniszach, wypowiedział się na temat zmienności cen w rozmowie z portalem Warzywa i Owoce.

Jeśli porównamy koszyk zakupowy rok do roku, to niestety nie ma większych zmian. Całościowy koszyk wszystkich owoców i warzyw, zarówno krajowych, jak i importowanych jest tylko o 4 proc. wyższy.Maciej Kmeraekspert Rynku Hurtowego w Broniszach

Czy na dyniach da się zarobić?

W innym atykule w INNPoland pisaliśmy o tym, czy i jak da się zarobić w Polsce na Halloween. Na Zachodzie sprzedaż artykulów związanych z tym świętem rośnie z roku na rok. A chociaż coraz więcej ludzi obchodzi Halloween w Polsce, wciąż jest o wiele mniej popularne. Supermarkety i cukiernie nie odnotowują wtedy szczególnie większych zysków.

Instytut Growth from Knowledge GfK Polonia przeprowadził badania, z których wynika, że 21 proc. dorosłych Polaków faktycznie uczestniczy w wydarzeniach związanych z obchodami tego dnia. Największy odsetek jest w grupie wiekowej 16-25 lat i wynosi dla niej 28 proc.

Najpopularniejsze są wówczas przebierane imprezy – taką odpowiedź wskazało 63 proc. ankietowanych. Z kolei 21 proc. ogląda wówczas horrory, a 16 proc. odwiedza domy, aby zbierać cukierki. Sklepy jednak nie szykują się szczególnie na Halloween, a skupiają na artykułach związanych z dniem Wszystkich Świętych. Potwierdza to sieć sklepów Carrefour.

Carrefour Polska ma w ofercie około 90 artykułów typowo Halloweenowych. W okresie przed 31 października zainteresowanie nimi wzrasta i w ostatnich latach utrzymywało się na zbliżonym poziomie. Z roku na rok obserwujemy natomiast wzrost zainteresowania artykułami tradycyjnymi związanymi z obchodami dnia Wszystkich Świętych, dlatego znacznie poszerzyliśmy ten asortyment.Biuro prasowe Carrefour Polska

– Ilość artykułów, które pojawiają się w tym czasie na naszych półkach jest co roku podobna, a zainteresowanie produktami na Halloween utrzymuje się na podobnym poziomie – skomentowała dla INNPoland Aleksandra Robaszkiewicz, PR Manager Lidl Polska.

Czytaj także: https://innpoland.pl/172501,jak-zaoszczedzic-na-przetworach-podrozaly-nawet-domowe-sloiki