Mikołaj nie trafił z prezentem? UOKiK wyjaśnia, kiedy możesz dokonać zwrotu
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odpowiedział na pytania o to, kiedy można zwrócić otrzymany prezent
- Niektórych produktów nie da się zwrócić bez podania przyczyny
- Istotne jest to, czy zakupu dokonano stacjonarnie, czy przez internet
Zwrot nietrafionego prezentu
Mimo najlepszych intencji drugiej osoby może się zdarzyć, że zostanie nam wręczony nietrafiony prezent. Nie musi jednak lądować na dnie szafy czy kartonu, czasem można zwrócić go w sklepie. O tym, w jakich sytuacjach jest to możliwe, serwisowi TVN 24 Biznes opowiedział Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
"Jeśli konsument nie jest zadowolony z produktu, to możliwości zależą głównie od tego, czy kupił produkt stacjonarnie, czy też np. w sklepie internetowym lub w inny sposób poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość" – oznajmił UOKiK cytowany przez TVN24 Biznes.
Zwrot w sklepie stacjonarnym
Okazuje się, że sklepy stacjonarne nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu produktu – jest to zależne jedynie od ich polityki. Należy przy tym pamiętać, że również sklep ustala oraz podaje w regulaminie, czy i kiedy może nastąpić zwrot. Przykładowo może zdecydować, że kwotę oddaje jedynie w formie karty podarunkowej.
Zwrot w sklepie internetowym
Inaczej jest w przypadku sklepu internetowego. Konsument ma prawo do zwrotu, ale wówczas produkt nie powinien nosić śladów użytkowania. Jeśli się pojawią, sprzedawca może nie oddać całej kwoty, aby sfinansować naprawę lub czyszczenie. Europejskie Centrum Konsumenckie Polska wyjaśnia szczegóły na swojej stronie internetowej.
Konsument ma prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet w ciągu 14 dni kalendarzowych liczonych od momentu wejścia w posiadanie rzeczy lub dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi. (...) Nie trzeba podawać przyczyn rezygnacji. Możliwość zwrotu nie jest uzależniona od zgody sprzedawcy – jest to jednostronne oświadczenie woli. (...) Towar można odpakować i sprawdzić jego przydatność na takiej samej zasadzie, jak byśmy dokonywali zakupu w sklepie stacjonarnym.
Kiedy nie można dokonać zwrotu?
Europejskie Centrum Konsumenckie Polska informuje, że sklep nie musi przyjmować zwrotu produktu w przypadku produktu:
- który ulega szybkiemu zepsuciu lub ma krótki termin przydatności do użycia (np. artykuł spożywczy);
- wyprodukowanego wg specyfikacji konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowanych (np. meble na wymiar, garnitur szyty na miarę, biżuteria z wygrawerowaniem);
- zapieczętowanego, który nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, którego opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. towary lecznicze, chusteczki nawilżane);
oraz w przypadku:
- zapieczętowanego nagrania dźwiękowego, wizualnego lub oprogramowania komputerowego, którego opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
- usług w zakresie zakwaterowania (innych niż do celów mieszkalnych), przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeśli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi.
Czytaj także: W paczce na święta pracownicy znaleźli spleśniałe portfele. Biedronka się tłumaczy [NEWS INNPOLAND]
Jak wybrać prezent? Podpowiada AI
W innym artykule w INNPoland pisaliśmy o tym, że sztuczna inteligencja może pomóc ci z wyborem prezentu. Wystarczy, że ChatGPT dowie się, ile lat ma dana osoba, czym się interesuje i ile ma lat, a otrzymasz kilka propozycji na podarunek dla niej. Jedną z propozycji dla ośmiolatki uwielbiającej króliki było kupna kocyka lub bajki z motywem tych zwierząt.