Tu nie licz na dostawę kwiatów w Dzień Dziadka. Po sześciu latach firma została ukarana
- UOKiK ukarał Pocztę Kwiatową za próbę uniknięcia odpowiedzialności za nierealizowanie dostaw w dni szczególnie ważne dla klientów
- Firma zastrzegła w regulaminie, że nie gwarantuje dostawy kwiatów i upominków np. w Dzień Dziadka
- Poczta Kwiatowa ma zapłacić ponad 1,6 mln zł kary
Kwiaty i upominki, ale nie na święta. Poczta Kwiatowa nie gwarantuje dostawy
Na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) znalazła się Poczta Kwiatowa. Wszystko przez załącznik do regulaminu "Terminy i warunki doręczenia".
W zapisach pojawiło się postanowienie, że firma nie gwarantuje dostarczenia przesyłek w dni zwiększonego zapotrzebowania na usługi. Chodziło np. o Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet czy Dzień Matki.
UOKiK ocenił, że terminowość realizacji usług w tych dniach ma kluczowe znaczenie dla klientów. "Zamieszczenie tego zapisu miało na celu uniknięcie odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań i miało być zabezpieczeniem dla spółki w razie reklamacji" – czytamy w komunikacie instytucji.
Jak dodaje, spółka nie może wyłączać odpowiedzialności za niewykonanie usługi. – Jako działający od ponad 20 lat w Polsce profesjonalny przedsiębiorca powinien być odpowiednio przygotowany na takie święta jak Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki albo Dzień Ojca, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na doręczenie kwiatów czy upominków – stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W ocenie UOKiK Poczta Kwiatowa powinna poinformować, że nie jest w stanie zrealizować usługi lub ograniczyć przyjmowanie zamówienie. – Wtedy konsumenci mogliby poszukać innej firmy lub innego sposobu sprawienia radości bliskim – tłumaczył Chróstny.
Poczta Kwiatowa ukarana. Przez sześć lat zasłaniała się regulaminem
Poza tym szef instytucji wskazał, że Poczta Kwiatowa wprost zachęcała do korzystania z jej usług w konkretnym, ważnym dniu. Promowała swoją ofertę, używając takich haseł jak: "Pokaż, że kochasz" lub "Jeszcze zdążysz". Mimo tego zasłaniała się regulaminem, do którego nie każdy klient zagląda.
Zdecydowałem o nałożeniu na Pocztę Kwiatową kary w wysokości ponad 1,6 mln zł – przekazał Chróstny.
Z obserwacji urzędu wynika, że firma stosowała niedozwolone praktyki wyjątkowo długo. Przedsiębiorca przez sześć lat stosował niedozwoloną klauzulę, by uwolnić się od odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie usługi, co narusza interesy konsumentów – dodał prezes UOKiK. W jego ocenie konsumenci byli narażeni nie tylko na straty ekonomiczne, lecz także na "szkody emocjonalne", które mogły mieć negatywny wpływ na relacje z bliskimi.
UOKiK karze gigantów. Allegro zapłaci ponad 210 mln zł
W ostatnim czasie głośnym echem odbiły się także inne kary, które wlepił UOKiK. Pod koniec 2022 r. instytucja wydała dwie decyzje, w których nałożyła łącznie ponad 210 mln zł kar na Allegro. W ocenie UOKiK Allegro złamało zasady konkurencji i bezprawnie przyznało sobie prawo do modyfikacji regulaminów (m.in. usługi Smart).
Poza tym instytucja rozpoczęła także postępowanie w sprawie T–Mobile z powodu promocji na "darmowy internet". Urząd wskazał, że klienci byli wprowadzani w błąd. Jeśli tę tezę uda się potwierdzić, to operator zapłaci karę w wysokości 10 proc. obrotu.