Nie dość, że drogie, to mniej punktualne od ukraińskich. Co rząd zrobi z kolejami?

Konrad Bagiński
24 stycznia 2023, 12:37 • 1 minuta czytania
Rząd dopłaca do przewozów kolejowych, by nie były za drogie. A skoro PKP podniosło ceny do poziomu, którego wielu ludzi nie jest w stanie zaakceptować, to rząd dopłaci więcej, by PKP z przywróciło poprzednie ceny. Ale chce też zmusić koleje do racjonalniejszego gospodarowania pieniędzmi.
Pociągi w Polsce są za drogie - zauważył rząd FOT. LUKASZ KACZANOWSKI/POLSKA PRESS/Polska Press/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Kilka dni temu polskie spółki kolejowe podniosły ceny biletów. Spółka PKP Intercity SA ogłosiła, że ceny bazowe jednorazowych biletów będą wyższe średnio o 17,8 proc. dla pociągów EIP, 17,4 proc. dla pociągów EIC i 11,8 proc. dla pociągów TLK/IC.

Szybko okazało się, że w praktyce przekłada się to na prawie 200 zł w Pendolino z Warszawy do Gdańska czy Krakowa. Oczywiście mowa o II klasie. Zbiegło się to w czasie z ogłoszeniem w Niemczech nowego biletu miesięcznego.

Od kwietnia za 49 euro miesięcznie będzie można jeździć wszystkimi pociągami regionalnymi i komunikacją miejską w całym kraju. To mniej więcej tyle, ile bilet pomiędzy dwoma dużymi polskimi miastami. I to nie leżącymi po różnych stronach kraju.

Nowe ceny biletów kolejowych wywołały burzę, postanowił się nimi zająć rząd. Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna" rząd z jednej strony przekonuje, że podwyżki i tak nie są wysokie. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk stwierdził, że PKP Intercity dostało z rezerwy premiera 575 mln złotych. I gdyby nie to, podwyżki byłyby kilka razy wyższe.

PKP musi coś zrobić

Z drugiej strony rosnące ceny biletów są paliwem dla opozycji i zgryzotą dla obywateli. DGP pisze, że premier polecił szukanie oszczędności w PKP IC. Jak kolejowa spółka znajdzie jakieś, to dostanie kolejną transzę pomocy. Ponoć na ten cel szykowane jest 200-300 mln złotych.

Dziennik cytuje rozmówcę z kręgów rządowych, który opowiada m.in. o kiepskim systemie rezerwacji biletów w PKP. Jeśli kupuje się bilet na krótką trasę, to w systemie jest ono widoczne jako zajęte aż do końca relacji pociągu.

Przez to miejsca w wagonach nie są wykorzystywane optymalnie. Ale pole do popisu i szukania oszczędności jest z pewnością większe.

Jak mówią rozmówcy DGP problem z polskimi kolejami jest taki, że mimo potężnych nakładów nie wzrosła jakość usług. Dość powiedzieć, że pociągi w Polsce są mniej punktualne, niż na ogarniętej wojną Ukrainie.

Opozycja postuluje obniżenie do zera VAT-u na bilety kolejowe. Rząd nie chce się na to zgodzić, woli dosypywać gotówkę wprost do kolejowego skarbca. Inne pomysły opozycji również dążą do obniżania kosztów funkcjonowania kolei: opłat za korzystanie z infrastruktury, akcyz, podatków.

DGP dodaje, że formalnie nadzór nad państwowymi spółkami sprawuje Jacek Sasin i jego Ministerstwo Aktywów Państwowych. W rzeczywistości są one obsadzone ludźmi ministra Adamczyka i Sasin niewiele ma w nich do powiedzenia.

Dlaczego bilety na pociąg zdrożały?

PKP argumentuje podwyżki wzrostem kosztów utrzymania, na który mają wpływ przede wszystkim ceny energii elektrycznej. Jak tłumaczy w komunikacie, podwyższenie cen biletów jedynie złagodzi, a nie zrekompensuje rosnące koszty prowadzenia działalności. Dodatkowo PKP przypomina, że ""to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014".

PKP podpowiada, że oszczędzić można na ofercie Multiprzejazd i Multiprzejazd Max. Jak wynika z komunikatu kolejowej spółki, okres obowiązywania oferty został wydłużony o kilka godzin, do godz. 24:00 w czwartek.

Problem z kosztami biletów jest też taki, że na wielu relacjach po prostu nie da się oszczędzić na wybraniu np. tańszego, wolniejszego pociągu. Jak wylicza jeden z internautów, wycieczka z Gdańska do Warszawy pociągiem EIP kosztuje 1014 zł dla trzech osób. Z jego wyliczeń wynika, że to trzy razy więcej niż samochodem. Problem w tym, że EIP to jedyna opcja, bo innej alternatywy pociągowej, a tym bardziej tańszej, nie ma.

Czytaj także: https://innpoland.pl/189700,ile-kosztuje-sniadanie-w-warsie-pkp-podnioslo-ceny