Zakładasz firmę? Możesz dostać dotację z urzędu pracy, w grę wchodzi spora suma
Nadrzędną działalnością prowadzoną przez urzędy pracy w całej Polsce jest niesienie wsparcia dla rynku pracy i przede wszystkim aktywizacja osób aktywnie poszukujących pracy. Od dłuższego czasu na wsparcie urzędników mogą liczyć też osoby przedsiębiorcze, które chcą założyć własną działalność gospodarczą.
Dotacja z Urzędu Pracy na założenie firmy
Dotacje z urzędu pracy przeznaczone dla przedsiębiorców w większej mierze dotyczą przede wszystkim tych, którzy potrzebują zastrzyku gotówki do tego, by rozpocząć działalność gospodarczą w Polsce. Mają one formę jednorazowego wsparcia i są jednym z wielu sposobów aktywizacji zawodowej wnioskodawców.
Równolegle urzędy przyznają dodatkowe wsparcie dynamicznie rozwijającym się przedsiębiorcom, jednak tych dotacji jest znacznie mniej, niż tych przeznaczonych dla osób chcących rozpocząć własny biznes.
Kto może dostać dotacje z urzędu pracy
Aby móc ubiegać się o dotację z urzędu pracy należy obligatoryjnie być osobą zarejestrowaną jako bezrobotna. Posiadanie tego statusu wymaga rejestracji w odpowiedniej placówce urzędu pracy. Aby ten wniosek był pozytywnie rozpoznany, nie można prowadzić żadnej działalności zarobkowej, nawet dorywczej.
Wniosek o przyznanie dotacji na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej można złożyć tego samego dnia, gdy urząd przyzna wnioskodawcy status osoby bezrobotnej. Bardzo ważne jest wybranie określonego typu działalności gospodarczej.
Urzędy przyznają wsparcie finansowe jedynie na rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Dodatkowe pieniądze nie trafią do osób, które planują założenie spółki handlowej lub cywilnej.
Obligatoryjnym wymogiem stawianym wnioskodawcom przez urzędy pracy jest brak zajęć komorniczych oraz karta karna niezawierająca wyroków w związanych z wystąpieniem przeciwko przepisom praw gospodarczego.
Ile można dostać dotacji od urzędu pracy?
Obowiązujące przepisy wskazują, że na konto osoby, która stara się o dotacje na rozpoczęcie własnego biznesu może wpłynąć równowartość nawet 600 proc. średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Prosty rachunek wskazuje, że zgodnie z przyjętym założeniem, maksymalna dotacja może wynieść nawet 40 tysięcy złotych. Niestety urzędnicza praktyka pokazuje, że na konta wnioskodawcy wpływ najczęściej dużo mniejsza suma.
Wysokość przyznanej dotacji zależy od czynników, które przyszły przedsiębiorca ujmie w składanym wniosku. Decydujące są wydatki związane z zakupami, na które mają być przeznaczone pieniądze z urzędu pracy. Deklaracja dokonania zakupu podstawowych artykułów biurowych z pewnością nie skłoni decydentów z urzędu pracy do przyznania maksymalnej kwoty dotacji.
Na co można wydawać pieniądze z dotacji z urzędu pracy
W większości przypadków środki z dotacji przyznawanych przez urzędy pracy w Polsce można wykorzystać na zakup niezbędnych przedmiotów związanych z prowadzeniem własnego firmy, czyli drukarki, meble, sprzęt elektroniczny. W wielu przypadkach urzędy pozwalają przeznaczyć uzyskane środki na pokrycie wydatków związanych z zaprojektowaniem i opublikowaniem strony internetowej firmy.
Bezwzględnie zabronione jest używanie pieniędzy z dotacji do pokrywania bieżących wydatków, takich jak opłaty za prąd, gaz, wynajem lokalu.
Dotacja z urzędu pracy na rozpoczęcie własnej działalności jest dobrym rozwiązaniem dla przyszłych przedsiębiorców, którzy nie posiadają odpowiednich zasobów do rozpoczęcia własnego biznesu. Dodatkowych pieniędzy nie trzeba zwracać, ponieważ z założenia to dotacja bezzwrotna. Jest tak jedynie w przypadku, gdy beneficjant środków zdoła prowadzić swój biznes nieprzerwanie przez 12 miesięcy. Przepisy kategorycznie zabraniają odsprzedaży zakupionego ze środków z dotacji mienia.