Tymi autami do centrum Warszawy nie wjedziesz. Na liście kilka perełek
Jakie samochody nie wjadą co centrum Warszawy?
Strefa Czystego Transportu w Warszawie zacznie obowiązywać od lipca 2024 r. Po uwagach zgłoszonych przez mieszkańców ratusz zaprezentował jej nowy kształt.
TVN24 donosi, że SCT ma obejmować trzy dzielnice w całości oraz częściowo cztery kolejne. To dwukrotnie większy obszar niż wskazywały pierwotne plany.
Nowa SCT ma rozciągać się na całe Śródmieście, Żoliborz i Pragę Północ. Częściowo dotknie Ochotę (poza strefą ma być CH Reduta, ul. Mszczonowska i Dworzec Zachodni), Pragę Południe (poza Olszynką Grochowską, niezamieszkałym terenem PKP i rezerwatu przyrody), Mokotów (poza Sadybą, Stegnami, Augustówką i częścią Służewca) oraz połowę Woli (od al. Prymasa Tysiąclecia).
Na spore utrudnienia muszą przygotować się przyjezdni i mieszkańcy Warszawy. W pierwszym etapie ma obowiązywać zakaz wjazdu do SCT dla samochodów z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które nie spełniają normy Euro 2 lub zostały wyprodukowane wcześniej niż w 1997 r.
Poza tym do SCT nie wjadą też auta napędzane silnikiem diesla, które nie spełniają normy Euro 4 lub zostały wyprodukowane przed 2006 r. Portal auto.dziennik.pl podaje, że w tym etapie do SCT nie wjadą m.in. Audi A4 (B5), BMW serii 3 (E30, E36), Opel Corsa A i B (I i II generacji), Volkswagen Golf II i III czy Volkswagen Passat B4 i B5.
Już w 2026 r. auta benzynowe będą musiały spełniać normę Euro 3 i nie będą mogły być wyprodukowane przed 2001 r., jeśli ich kierowcy będą chcieli wjechać do SCT. W tym samym roku obostrzenia dla diesla to odpowiednio – norma Euro 5 lub rok produkcji 2010 r.
Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący.
Seniorzy i mieszkańcy z przywilejami
Urzędnicy zapowiadają, że mieszkańcy SCT i płacący podatki w Warszawie będą zwolnieni z obostrzeń w pierwszych dwóch etapach (od lipca 2024 r. i 2026 r.). Jednak już 2028 r. do tej strefy nie wjadą samochody z silnikiem diesla starsze niż 13 lat oraz samochody benzynowe starsze niż 22 lata.
W projekcie przewidziano także wyjątek. Do SCT będą mogli wjeżdżać seniorzy (osoby, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), którzy byli właścicielami samochodów przed przyjęciem uchwały o SCT. Poza tym kierowcy 70 plus będą zwolnieni z zasad obowiązujących w SCT bezterminowo.
Strefy Tempo w Warszawie. Kierowcy się nie rozpędzą
SCT to niejedyne zmiany, na które muszą przygotować się kierowcy jeżdżący po Warszawie. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, stołeczny ratusz planuje wprowadzić też Strefy Tempo, w których będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Obszary Tempo 30 mają pojawiać się stopniowo od 2024 r.
– Uspokojenie ruchu wpływa na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych. Zmniejszenie prędkości do 30 km/h wyraźnie zmniejsza liczbę wypadków – w tym także tych śmiertelnych. Wynika to również ze skutecznego ograniczania przekraczania dopuszczalnej prędkości poprzez egzekwowanie przepisów – przekonywał Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.