Na takie ceny w IKEA wielu czekało. Sieć przecenia połowę asortymentu w sklepach
Firma rozpoczęła obniżki cen już we wrześniu 2023 roku. Wówczas działania te objęły ponad 500 artykułów. Teraz do listy dołączyło 3500 mebli i akcesoriów, a do końca sierpnia 2024 roku liczba artykułów objętych niższymi cenami wzrośnie do 5 000, co stanowi połowę całego asortymentu oferty IKEA.
Jest reakcja na głosy klientów
IKEA od początku działalności stale podkreśla znaczenie przystępności cenowej w swojej strategii. Aktualna obniżka cen to najważniejsza taka inwestycja w historii firmy. Ma to być odpowiedź na obecną sytuację ekonomiczną oraz konieczność oszczędzania środków w wielu gospodarstwach domowych.
Jak wynika z raportu "IKEA. Życie w domu 2023", jednym z głównych źródeł zmartwień Polaków są finanse domowe. Przeprowadzone przez IPSOS w listopadzie 2023 roku* badania również wskazują Polskę jako jeden z pięciu krajów na świecie, którego mieszkańcy są najbardziej zaniepokojeni inflacją (54 proc.) Stąd można wnioskować, że bezpieczeństwo w domu zależy w dużej mierze od stabilności finansowej – zgromadzonych oszczędności, stałego dochodu i skrupulatnej kontroli nad wydatkami.
– Zdając sobie sprawę z obecnej sytuacji gospodarczej nie tylko w kraju, ale i na świecie, postanowiliśmy podjąć istotną decyzję o obniżce cen w Polsce. Zainwestowaliśmy w to pół miliarda złotych, co stanowi ponad 8 proc. obrotów IKEA za rok finansowy 2023. To nie tylko nasza reakcja na zmieniający się krajobraz ekonomiczny, ale również zgodność z głęboko zakorzenioną wizją IKEA – nieustannie dążymy do tego, aby wiele osób, niezależnie od sytuacji finansowej, mogło spełniać swoje marzenia o wygodnym, funkcjonalnym i lepiej pomyślanym domu – mówi nam Magdalena Krokowska-Wicherek, Dyrektorka Regionalna w IKEA Retail w Polsce.
Niższe ceny w IKEA – radykalna zmiana
Pandemia COVID-19 i konflikt wojenny w Ukrainie znacząco wpłynęły na krajobraz ekonomiczno-gospodarczy na całym świecie. W obliczu rosnących kosztów surowców, produkcji i dostaw, firmy z różnych sektorów zostały zmuszone do podniesienia cen swoich produktów, aby dostosować się do nowej rzeczywistości rynkowej. IKEA również mierzyła się z tym wyzwaniem, modyfikując swoją strategię cenową.
W minionym roku IKEA skoncentrowała swoje wysiłki na obniżaniu kosztów operacyjnych i zwiększaniu efektywności produkcyjnej. Inwestycje m.in. w nowoczesne technologie oraz szkolenia dla zatrudnionych osób miały zoptymalizować procesy wewnętrzne i stanowiły odpowiedź na rosnące koszty produkcji.
Przykładowo fabryka IKEA w Zbąszynku podjęła działania w zakresie automatyzacji. Linie produkcyjne zostały dostosowane pod produkcję artykułów cieszących się największym zainteresowaniem klientek i klientów. Zmiany wdrożono także na etapie pakowania produktów, automatyzując ten proces. Nie mniejsze znaczenie miały inwestycje w OZE. Fabryki IKEA Industry w Polsce już od kilku lat korzystają z energii elektrycznej w 100% z odnawialnych źródeł energii, w tym z własnych farm słonecznych.
Ostatni rok finansowy 2023 IKEA Retail w Polsce podsumowała z przychodem przekraczającym 6 mld zł, w którym 30 proc. udziału miał kanał sprzedaży online. Inwestycje w omnikanałowość, czyli łączenie doświadczenia zakupowego online i offline, pozostają priorytetem firmy.
– Przystępność cenowa jest jednym z kluczowych elementów naszej strategii komercyjnej, czyli oferowanie niskich cen, przy równoczesnym dbaniu o niskie koszty i sprzedaż dużych wolumenów. Niższe ceny 5 000 produktów IKEA nie byłyby możliwe, gdybyśmy nie podjęli takich działań jak inwestycje w OZE, rozwój usług zdalnych i cyrkularnych, ale też w infrastrukturę sklepową i magazynowo-logistyczną – komentuje Magdalena Krokowska-Wicherek.
Czytaj także: https://innpoland.pl/189833,cena-hot-doga-poszla-w-gore-powstal-ikea-hot-dog-poland-indexPolskie produkty jeszcze tańsze
Polska jest drugim co do wielkości krajem produkującym meble i artykuły wyposażenia wnętrz dla IKEA. Rocznie prawie 20 proc. światowej produkcji firmy pochodzi właśnie z Polski. A w przypadku mebli drewnianych, produkowanych przez fabryki IKEA Industry, odsetek ten wynosi 50 proc.
W zakładzie w Zbąszynku powstają takie klasyki z asortymentu IKEA, jak LACK, KALLAX czy EKET. To jednocześnie jedne z pięciu tysięcy produktów, które klientki i klienci mogą nabyć w nowych, obniżonych cenach.
Nowe niższe ceny dostępne są w sklepach, online, w Aplikacji Mobilnej, jak również w zakupach przez telefon. W następnym roku finansowym marka będzie dążyć do kontynuacji tej inwestycji, wprowadzając niższe ceny dla kolejnych artykułów w asortymencie.