Chcą wyciąć puszczę pod budowę drogi. Ekolodzy ostrzegają: Będzie rzeź
Ekolodzy wyrażają głębokie zaniepokojenie planami budowy obwodnicy, alarmując, że przebieg drogi przez tereny o wysokiej wartości przyrodniczej może prowadzić do nieodwracalnych strat dla Puszczy Augustowskiej. "To będzie rzeź" – ostrzegają, zwracając uwagę na konieczność ochrony unikalnych ekosystemów.
Awantura o obwodnicę Augustowa
Planowana budowa obwodnicy Augustowa budziła kontrowersje od samego początku, a teraz, po wielu dyskusjach i protestach ekologów, trasa ostatecznie przeszła przez zmieniony szlak, omijając dolinę Rospudy, obszar o znaczeniu przyrodniczym. Informacje na ten temat przynosi "Gazeta Wyborcza", podkreślając istotę zmiany trasy w kontekście ochrony środowiska.
Dolina Rospudy, będąca obszarem o dużej wartości przyrodniczej, stanowiła pierwotnie planowany szlak dla obwodnicy, co spotkało się z gwałtownym sprzeciwem ze strony ekologów i lokalnej społeczności. Jednakże, mimo protestów, rząd Prawa i Sprawiedliwości kontynuował prace nad projektem, co wywołało zdecydowaną reakcję ekologów i lokalnych mieszkańców.
Ekolodzy, cytowani przez lokalną prasę, nie pozostawiają wątpliwości co do swojego stanowiska: nowa trasa obwodnicy będzie równoznaczna z "rzezią" Puszczy Augustowskiej. Planowana droga ma przeciąć obszar, który już w 2007 roku został objęty ochroną jako Pomnik Historii. Gdyby nie planowana inwestycja teren ten miał wielkie szanse trafić na listę UNESCO.
Drogowcy nie podzielają obaw ekologów
Według informacji zawartych w dzienniku trasa obwodnicy ma prowadzić od krajowej drogi "ósemki" przed Augustowem, przecinając lasy w stronę jeziora Sajno, a następnie kierując się w stronę Lipska i dalej do drogi w kierunku Ogrodnik i granicy z Litwą.
Czytaj także: https://innpoland.pl/166677,100-lat-bialowieskiego-parku-narodowego-resort-klimatu-zatwierdza-wycinkiBudowa obwodnicy Augustowa znalazła się w programie 100 obwodnic rządu Prawa i Sprawiedliwości, a prace rozpoczęły się pod koniec 2019 roku. Pomimo sprzeciwu ekologów i lokalnej społeczności, rząd kontynuuje plany budowy.
Zdaniem wykonawców inwestycji, ta ma być neutrała dla środowiska i okolicy. Pytani o przemawiające za tym argumenty twierdzą, że obecnie DK16 jest główną trasą przewozu towarów w regionie, co powoduje znaczny ruch ciężarówek, zwłaszcza w okolicach Augustowa. Wprowadzenie obwodnicy ich zdaniem ma przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu ciężarowego w samym mieście, co przyniesie korzyści w postaci poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.