Ukraina też chce korzystać z CPK. Będą nowe połączenia kolejowe
Centralny Port Komunikacyjny rzeczywiście skupiałby ruch z całego regionu Europy środkowo-wschodniej. Potwierdzają to plany połączenia mega-lotniska z Ukrainą. Już trzy lata temu CPK zleciło opracowanie studium dla nowej linii kolejowej.
Miałaby przebiegać przez Zamość, Tomaszów Lubelski aż do przygranicznego Bełżca. Podpisano nawet w tej sprawie porozumienie z Kolejami Ukraińskimi. Zawarto w nim również założenia dotyczące współpracy na rzecz budowy kolei wysokich prędkości pomiędzy Polską a Ukrainą.
Od kilku lat nie ustalono, jak ma wyglądać infrastruktura kolejowa pomiędzy Polską i Ukrainą
Plany snute w 2021 roku ostatecznie się nie zrealizowały. Prace nad studium nie zostały jeszcze ukończone. Skutkiem ubocznym jest to, że dotąd nie podjęto decyzji o tym, jak powinna wyglądać infrastruktura kolejowa między Polską a Ukrainą.
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) miało dotyczyć zadania zatytułowanego "Budowa linii kolejowych: nr 54 Trawniki-Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska-Zamość-Tomaszów Lubelski-Bełżec". Ukończenie tej inwestycji zapewniłoby znaczne skrócenie czasu podróży pomiędzy Warszawą a Lwowem.
Do tematu powrócono na początku 2023 roku. Wtedy Centralny Port Komunikacyjny podpisał porozumienie o współpracy z Kolejami Ukraińskimi. Jednym z najważniejszych celów, wciąż obowiązującego porozumienia, jest dalsze rozwijanie nowych połączeń transgranicznych, które mają być budowane zgodnie z europejskim rozstawem torów, wynoszącym 1435 mm.
Porozumienie z 2023 roku bezpośrednio odnosi się do wcześniejszych planów z 2021 roku. W maju 2023 roku CPK poinformowało, że zakładane jest przygotowanie postępowania na studium wykonalności transgranicznej linii kolei dużych prędkości. Miało ono uwzględnić wyniki analiz, które przeprowadziła strona polska.
Analizy dotyczące nowych połączeń kolejowych trwają, ale wyników brak
Prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym dla linii nr 54 nie zostały ukończone. Centralny Port Komunikacyjny odstąpił od umowy realizacji prac z konsorcjum Egis Rail i JAF-Geotechnika. Jak napisało biuro prasowe CPK (źródło: rynek-kolejowy.pl): "wykonawca nie dostarczył w umownym terminie dokumentacji przewidzianej w Opisie Przedmiotu Zamówienia, została podjęta decyzja o odstąpieniu od umowy".
Jeśli początkowe plany doszłyby do realizacji, prace budowlane na odcinku łączącym Trawniki i Zamość zaczęłyby się w 2023 roku i potrwały do 2027 roku. Natomiast budowa odcinka do Bełżca wystartowałoby w 2029 roku. Cała trasa byłaby dostosowana do prędkości 250 km/h, czy nawet wyższej.
CPK patrzy perspektywicznie na potencjał integracji transportowej i gospodarczej z Ukrainą
Portal rynek-kolejowy.pl ustalił, że aktualnie spółka Centralnego Portu Komunikacyjnego prowadzi prace dotyczące "Zintegrowanej Sieci Kolejowej". Mają one na celu analizę przyjętych i nowych propozycji korytarzy linii kolejowych. Analiza obejmuje m.in.:
- spodziewaną liczbę pasażerów,
- ruch pociągów,
- parametry techniczne.
Centralny Port Komunikacyjny poinformował również portal rynek-kolejowy.pl, że prace są realizowane przy współpracy z Polskimi Liniami Kolejowymi i przy udziale interesariuszy branżowych oraz samorządowych.
Badania w zakresie "Zintegrowanej Sieci Kolejowej" mają potrwać do końca 2025 roku. Jak podaje rynek-kolejowy.pl ewaluacja nie dotyczy podstawowego ciągu linii "Y", czyli trasy Warszawa-Łódź-Wrocław/Poznań.
Centralny Port Komunikacyjny poinformował natomiast, że badania dotyczą linii Lublin-Lwów i połączenia miast za pośrednictwem nowej linii kolejowej. Jak zaznaczyła spółka: "Patrzymy na to połączenie perspektywicznie, widząc potencjał w integracji transportowej i gospodarczej z Ukrainą".
Czytaj także: https://innpoland.pl/207974,nizsze-ceny-nad-morskim-okiem-i-szczesliwe-konie-e-fasiag-rozwiazaniem