Ruch jednej gwiazdki chce zmienić social media. Rzucają rękawicę miliarderom
W odpowiedzi na niepokojący kierunek, w którym zmierzają media społecznościowe, wystartowała kampania Free Our Feeds, której celem jest stworzenie czegoś nowego i wolnego od kaprysów bogaczy.
Projekt oparty o rozwiązania sprawdzone na Bluesky ma w ciągu trzech lat dostarczyć nową rewolucyjną platformę społecznościową.
Czym jest Free Our Feeds?
Ruch, którego symbolem jest znak jednej gwiazdki, chce stworzyć ekosystem mediów społecznościowych wolny od kontroli miliarderów. Ma opierać się na niezależnej infrastrukturze, która będzie zapewniała dostęp do danych niezależnie od przyszłych decyzji odpowiedzialnej za niego firmy. To nawiązanie do kontrowersji znalazł się niedawno Facebook, po tym jak do zarządu Mety wszedł współpracownik Trumpa, a Mark Zuckerberg ogłosił radykalną rezygnację z moderacji treści.
Po tym jak Zuckerberg poszedł całą naprzód w Muska, nie możemy dłużej pozwolić muliarderom kontrolować naszego cyfrowego placu publicznego.
Ruch chce w ciągu trzech lat, poprzez publiczną zbiórkę, ufundować projekt za minimum 30 milionów dolarów. Nowy ekosystem mediów społecznościowych ma mieć źródło na protokole AT, czyli zdecentralizowanej sieci zasilającej Bluesky. Wszystko ma zostać oparte na otwartych technologiach, aby "media społecznościowe stały się zdrowszym i szczęśliwszym miejscem".
Jak ma to działać?
Autorzy kampanii tłumaczą, że Bluesky jest podmiotem komercyjnym – pieniądze umożliwiają rozwój protokołu AT i tworzenie funduszu dla programistów pracujących przy projekcie.
Dlatego projekt jest kosztownym wyzwaniem.
"Wiemy, że aby ostatecznie postawić ekosystem sieci społecznościowej, która będzie wolna od przedsięwzięć kapitałowych i chwytu miliarderów, zabierze to lata i setki milionów dolarów" – czytamy w liście otwartym inicjatywy.
Niezależnie hostowana infrastruktura ma zapewnić stały dostęp do strumienia treści i danych niepodlegających kontroli ani ryzyku wykupienia przez jednostkę, która nagle sypnie dużą ilością pieniędzy. Ruchem będzie zarządzać dziewięciu opiekunów, w tym Nabiha Syed i Mark Surman z Fundacji Mozilli. Pełna lista opiekunów dostępna jest stronie freeourfeeds.com.
Pierwsza zbiórka pieniędzy wystartowała 13 stycznia 2025 roku. Cel: 4 mln dolarów. W ciągu pierwszych 21 godzin uzbierano 28 272 dolarów. Jeśli jesteście zainteresowani projektem, dotacje możecie składać tutaj.
Czym jest Bluesky?
Platforma Bluesky powstała jako projekt Jacka Dorseya, byłego dyrektora generalnego Twittera. Na nowych użytkowników otworzyła się szerzej po serii kontrowersyjnych zmian wdrożonych na X przez Elona Muska. Miliony osób powiedziały sobie wtedy "dość", opuszczając to coraz mniej przyjazne środowisko internetowe.
Zachęcająca jest jej decentralizacja, ze względu na serwery należące do użytkowników. Jest bardzo zbliżona w działaniu do starego Twittera, a przy tym oferuje innowacyjne funkcje, których nie posiada konkurencja.