Na przedsiębiorców, którzy ucierpieli w wyniku powodzi, czeka pomocna dłoń – wyciąga ją Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Właściciele firm będę mogli składać wnioski, m.in. o odroczenie płatności za składki lub rozłożenie ich na raty.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Powódź to katastrofa dla wielu przedsiębiorców. Prowadzone przez nich biznesy często zostały dosłownie zatopione. Ci, którzy znaleźli się w wyjątkowo trudnej sytuacji, mogą zawrzeć ugodę z ZUS.
Ulgi polegają na możliwości odroczenia płatności za składki albo rozłożenia ich na raty. Może się o to ubiegać każdy, u którego zaistniały zaległości wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O zasadach pomocy przypomniał Paweł Żebrowski, rzecznik ZUS, w wypowiedzi dla PAP.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Rzecznik ZUS przypomina: przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc
Rzecznik ZUS wyjaśnił, jakie formy pomocy są dostępne dla właścicieli firm. Jest to między innymi nienaliczanie odsetek od składek objętych ulgą (rozłożeniem zadłużenia na raty). W ich miejsce będzie pobierana opłata prolongacyjna.
Opłata prolongacyjna musi być uiszczona przez przedsiębiorcę, który składa wniosek o odroczenie terminu płatności podatku, albo rozłożenie długu na raty. Opłata prolongacyjna jest wpłacana właśnie zamiast odsetek.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że wysokość opłaty prolongacyjnej to 50 proc. stawki odsetek za zwłokę, czyli opóźnienia obowiązującego w dniu podpisania ugody. Dodatkowo w przypadku przedsiębiorcy korzystającego z rozłożenia zadłużenia na raty, jest zawieszone postępowanie egzekucyjne.
Dokumenty potrzebne do wniosku ustala się indywidualnie
W wypowiedzi dla PAP rzecznik ZUS poinformował również, że przedsiębiorca, który opłaci raty w terminie, w wyznaczonej wysokości, a także ureguluje bieżące składki, będzie mógł uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek. Jest ono niezbędne m.in. w trakcie procedowania postępowań przetargowych.
Dokładny zakres dokumentów, które przedsiębiorca będzie miał dołączyć do wniosku, jest zawsze ustalany indywidualnie. Paweł Żebrowski wyjaśnił, że zależy to od typu prowadzonej działalności, a także wybranej formy opodatkowania.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Jak można złożyć wniosek o pomoc do ZUS?
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Pawła Żebrowskiego, wniosek o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenia zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE ZUS. Rzecznik zachęcił do załatwiania spraw bez wychodzenia z domu.
Przedsiębiorcy mogą też w tym celu skorzystać z poczty, złożyć dokumenty osobiście albo w placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Rzecznik ZUS w komunikacie PAP poinformował też, że przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń w wybranych placówkach.
Zachęcamy także do załatwiania spraw w ZUS bez wychodzenia z domu: podczas e-wizyty za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS, telefonicznie za pośrednictwem Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numerem 22 560 16 00 od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00.