
Polskie spółki, a dokładniej ich wyceny, cieszą się coraz większym zainteresowaniem analityków z Europy, o czym informuje dziennik "Rzeczpospolita". W 2024 roku WIG wzrósł o ponad 40 proc., a kapitalizacja spółek na GPW zwiększyła się o niemal 800 mld zł, do 2,28 bln zł.
W tym roku indeks WIG wzrósł o ponad 40 procent, a łączna wartość spółek notowanych na GPW, zarówno krajowych i zagranicznych, wzrosła o niemal 800 mld zł, osiągając 2,28 bln zł. Z tego 1,1 bln zł przypada na spółki krajowe, których kapitalizacja powiększyła się o około 350 mld zł. To sprawia, że polski rynek coraz szybciej zbliża się do największych graczy w Europie.
Polskie firmy zdobywają europejski rynek
Na pierwszym planie jest Allegro, które zyskało miano lidera w sektorze e-commerce pod względem kapitalizacji w Europie i jest 21. firmą na świecie. w t. Wysoką pozycję zajmuje również Dino, które uplasowało się na 7. miejscu w swojej branży. Orlen zajął 11. miejsce wśród europejskich koncernów paliwowych, a PKO BP znalazł się na 22. pozycji w globalnym rankingu banków, tuż za holenderskim ABN Amro.
Eksperci są jednak zachowawczy. - Za nami bardzo dobre trzy lata i obecnie nie widać sygnałów, które wskazywałyby na zmianę kierunku — ocenia Bartłomiej Zalewski, dyrektor ds. inwestycyjnych w BM Alior Banku w rozmowie z "Rzeczpospolitą".
Jednocześnie wskazuje, że otoczenie makroekonomiczne może wkrótce wprowadzić większą zmienność na giełdzie.
Ekspert zwraca uwagę, że podwyżka stawki CIT dla sektora bankowego oraz spadające stopy procentowe mogą ograniczyć dynamikę wzrostu zysków banków, co może wpłynąć na spowolnienie hossy na WIG20.
Allegro wchodzi w erę sztucznej inteligencji
Jak pisaliśmy w INNPoland, Allegro wchodzi w nową erę. Platforma e-commerce kilka tygodni temu udostępniła nową wersję aplikacji mobilnej, w której pojawiły się funkcje oparte na AI, odświeżony wygląd strony głównej oraz narzędzia służące zakupowym inspiracjom. Celem zmian jest uproszczenie wyszukiwania produktów i lepsze dopasowanie oferty do użytkownika.
Według danych Allegro, 86 proc. osób kupujących online korzysta ze sztucznej inteligencji przy zbieraniu informacji o produktach, a niemal połowa szuka dzięki niej inspiracji. Nowe funkcje aplikacji mają odpowiadać na te potrzeby.
Najważniejszą nowością jest Asystent AI, który pojawił się w aplikacji w formie testu udostępnionego wybranym użytkownikom. Narzędzie wspiera proces wyszukiwania produktów i stanowi pierwszy krok w kierunku szerszego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w e-commerce.
Zobacz także
Źródło: Rzeczpospolita
