"Edek, ile tego opóźnienia?" PKP wprowadziło wirtualnego asystenta AI

Krzysztof Sobiepan
"Edek, potrzebuje dziś przejechać z Warszawy do Krakowa" – tak realnie może brzmieć komenda wydana na infolinii PKP Intercity. Nie spoufalamy się jednak z Panem Edwardem, a obsługuje nas nowy asystent głosowy AI – Edek. PKP wskazuje, że algorytm uczy się od klientów i jest nam w stanie dopomóc w zarezerwowaniu biletu.
Edek może tak nie wygląda, ale chcieliśmy go jakoś uczłowieczyć. Fot. Fot. Krzysztof Ćwik / Agencja Gazeta, 123rf.com

Edek – asystent głosowy AI obsłuży infolinię PKP

PKP Intercity powołało do życia Edka, asystenta głosowego opartego na algorytmach sztucznej inteligencji. Bot pomoże m.in. sprawdzić połączenia, obsługuje nawet kilkaset osób naraz – pisze Next Gazeta.

Plan PKP zakłada dynamiczny rozwój platformy, ale na razie Bot Edek pracuje na infolinii pod numerem 22 391 22 22.

Asystent ma zapewniać wysoce "efektywną obsługę osób, chcących uzyskać informacje o rozkładzie jazdy" - informuje PKP Intercity. Jako, że sztuczna inteligencja używa algorytmów uczenia maszynowego, z każdą kolejną rozmową bot będzie coraz lepiej rozumiał swoich rozmówców.


Co potrafi asystent głosowy PKP? Na infolinii może dla nas sprawdzić np. dostępne połączenia. Algorytm reagować będzie na nazwy stacji początkowej i końcowej. Ma też zrozumieć wskazaną mu datę oraz preferowane godziny odjazdu.

Kolejna funkcją ma być dobieranie przejazdu do potrzeb klienta. Bot wskaże nam np. składy, w których można przewieźć rower, albo takie z miejscami dla niepełnosprawnych. Mozę nam też zarezerwować tylko połączenia bez przesiadek.

Po wyborze pociągu Edek udzieli rozmówcom szeregu informacji i pozwoli na korekty. Dowiemy się m.in. o cenie biletu kolejowego, a także będziemy mogli zadecydować, że interesuje nas jednak wcześniejszy lub późniejszy wyjazd.
Czytaj także: To badanie daje do myślenia. Ujawniono, kto mówi "proszę" i "dziękuję" do asystentów głosowych
– Nowa usługa to dodatkowa możliwość uzyskania informacji o rozkładzie jazdy, która może być szczególnie interesująca dla osób z ograniczonymi możliwościami korzystania z wyszukiwarki internetowej. Ciągła dostępność automatycznego konsultanta pomoże w sprawnej obsłudze rosnącej liczby pasażerów – zachwala Edka Artur Resmer, Członek Zarządu PKP Intercity.

Lublin podgląda i zlicza bywalców Parku Ludowego

Technologia w kontekście utraty prywatności jest tematem, który często powraca w INNPoland.pl. Wszak aby nas zrozumieć, bot Edek musi przecież nas nagrywać.

Ostatnio pisaliśmy o wprowadzonym w Lublinie systemie Smart Park. 15 kamer obserwujących tamtejszy Park Ludowy zostało włączonych do szerszego systemu monitoringu. Urządzenia mają pieczę nad odwiedzającymi, a nawet zliczają wejścia i wyjścia z parku przez całą dobę.

Dane z analizy ruchu publikowane są na stronie parkludowy.lublin.eu, tam znajdują się również zdjęcia z kamer. W chwili pisania tego artykułu w piątek park odwiedziły dziś dopiero 92 osoby, co jest spadkiem o 90 proc. w stosunku do czwartku. Jak wskazuje strona, w dni powszednie największy ruch zaczyna się jednak po godzinie 17.00.

Dzienna średnia odwiedzających Park Ludowy to ok. 1761 osób. W weekendy osób jest zwykle więcej, a największą popularnością wśród odwiedzających cieszy się wejście nr 4 (od al. Piłsudskiego). No dobrze, cyferki może i są ciekawe (i trochę niepokojące). Ale po tak właściwie został zainstalowany cały system? Tamtejsza Straż Miejska informuje, że kamery w parku pomagają m.in. w wystawianiu mandatów za picie w miejscach publicznych.

"W przyszłości taką telemetrią mogą zostać objęte również inne miejsca użyteczności publicznej, a dane będą dostępne w budowanym miejskim systemie otwartych danych. Posłużą do analizy potoków, umożliwią automatyzację oświetlenia parku oraz pozwolą na tworzenie nowych aplikacji oraz funkcjonalności" – mówi Grzegorz Hunicz, dyrektor Wydziału Informatyki i Telekomunikacji Urzędu Miasta Lublin.
Czytaj także: Kamery w lubelskim parku liczą, ile przychodzi tam ludzi. "Pomagają w wystawianiu mandatów"

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl