Pozew grupowy będzie bułką z masłem. UOKiK wreszcie zadbał o interesy konsumentów
- Większą ochronę zyskają konsumenci oraz kredytobiorcy
- Od 2023 r. będą mogli dochodzić swoich roszczeń przed sądem za pośrednictwem upoważnionego podmiotu
- Konsumenci będą mogli żądać m.in. odszkodowania, naprawy, obniżenia ceny, rozwiązania czy zwrotu zapłaty
Nowelizacja ustawy UOKiK-u
Z projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wynika, że większą ochronę zyskają konsumenci, w tym również kredytobiorcy. O zmianach poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pokrzywdzeni nieuczciwą praktyką przedsiębiorców będą mogli dochodzić swoich praw przed sądem, korzystając przy tym z pośrednictwa uprawnionego podmiotu. Taką możliwość zyskają już od przyszłego roku.
Czytaj także: Disney+ wprowadzał klientów w błąd? UOKiK bada sprawę
O co będą mogli się starać konsumenci?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w nowej ustawie pozwala im na wytaczanie pozwów grupowych przeciwko przedsiębiorcom, którzy naruszyli ich interesy. Nowelizacja o pozwach będzie obowiązywać od 25 marca 2023 r.
Konsumenci będą mogli żądać: zaprzestania takich działań lub zastosowania środków naprawczych. Wówczas przedsiębiorca byłby zobowiązany np. do wypłacenia odszkodowania, naprawy, obniżenia ceny, rozwiązania, zwrotu zapłaty.
Kto może wytoczyć pozew grupowy?
Możliwość wytoczenia pozwu zyskają organizacje, które:
- są wpisane na listę podmiotów upoważnionych, którą prowadzi prezes UOKiK-u;
- są niezależne oraz nie podlegają wpływom osób innych niż konsumenci;
- prowadziły działalność na rzecz ochrony interesów konsumentów przez 12 miesięcy przed skierowaniem sprawy do sądu;
- w statucie mają zapis o tym, że ich celem nie jest osiąganie zysków, a zapewnienie ochrony interesów konsumentów;
- nie są objęte postępowaniem upadłościowym i nie zostały uznane za niewypłacalny;
- w prostym i zrozumiałym języku informują m.in.: o ogólnych źródłach swojego finansowania, o strukturze zarządczej i członkostwa.
O co mogą się starać organizacje konsumentów?
W pozwach będzie można żądać:
- zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na cel związany z ochroną konsumentów
- unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń;
- uznania praktyki za naruszającą interesy grupy konsumentów oraz jej zaniechania;
- złożenia oświadczenia oraz poinformowania konsumentów o stosowaniu przez przedsiębiorcę praktyk naruszających interesy grupy;
- zwrotu kosztów związanych z nabyciem m.in. rzeczy, energii, praw majątkowych, usług.
a także:
- naprawy lub wymiany rzeczy;
- zwrotu opłat;
- obniżenia ceny;
- naprawienia szkody na zasadach ogólnych.
Czytaj także: Razem z cenami spadną... obniżki. Co czeka konsumentów na Black Friday?
Koniec fałszywych promocji
To nie jedyna ustawa UOKiK-u, która będzie chroniła konsumentów. W innym artykule w INNPoland pisaliśmy o tym, że Sejm poparł nowelizację ustawy dotyczącej praw konsumenta. Co się zmieni? W każdym ogłoszeniu o obniżce ceny towaru lub usługi sklep będzie musiał informować też o najniższej cenie z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Czytaj także: https://innpoland.pl/188086,swiateczne-zakupy-klienci-opinie-pracownikow