KNF wszczęła postępowanie w sprawie Ekipy Holding. Jednym z jej udziałowców jest Friz

Natalia Bartnik
28 marca 2023, 13:45 • 1 minuta czytania
Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała komunikat w sprawie obrotu akcjami czterech spółek, w tym Ekipy Holding SA. Jeden z jej głównych akcjonariuszy to Karol "Friz" Wiśniewski, popularny wśród młodzieży youtuber.
Akcjonariuszami Ekipy Holding są m.in. Karol „Friz” Wiśniewski (w środku) i Łukasz Wojtyca (z prawej) Fot. GERARD/REPORTER; Ekipa Friza/Instagram
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Postępowanie wyjaśniające w sprawie Ekipy Holding SA

27 marca 2023 r. Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała na swojej stronie, że wszczęła postępowania wyjaśniające w sprawie obrotu akcjami czterech spółek, m.in. Ekipy Holding SA. Uchwałę w sprawie postępowania podjęto jednogłośnie 24 marca 2023 r.

Jak wyjaśniono, zaistniało "podejrzenie popełnienia przestępstw wykorzystania i ujawnienia informacji poufnej oraz manipulacji w obrocie akcjami". KNF ma ustalić, czy zasadne będzie zawiadomienie organów ścigania o podejrzeniu popełnienia tych przestępstw.

Jak czytamy w Ustawie o obrocie instrumentami finansowymi z 29 lipca 2005 r. (Dz. U. 2005 Nr 183 poz.1538 z późn. zm.), do manipulacji w obrocie akcjami dochodzi m.in poprzez:

- Informacja o wszczęciu postępowania przez Komisję ma na celu ochronę interesów uczestników rynku finansowego. Poinformowanie inwestorów o sytuacji dotyczącej obrotu akcjami wymienionych spółek wpływa na zwiększenie ich świadomości przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych - poinformowała KNF.

Oświadczenie Ekipy Holding SA

Na Twitterze możemy przeczytać oświadczenie Ekipy Holding S.A. w sprawie komunikatu Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 27 marca 2023 roku. Grupa podała, że "podjęła mające na celu jak najszybsze wyjaśnienie zaistniałej sytuacji".

Inny akcjonariusz, JR Holding ASI w komunikacie opublikowanym przez "Wirtualne Media" zapewnił, że jak na razie nie otrzymał żadnej korespondencji z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego na temat postępowania wyjaśniającego. Podkreślił, że nie ma informacji ani podejrzeń odnośnie jakichkolwiek naruszeń regulacji Rozporządzenia MAR w kontekście firmy ani akcji jej spółek portfelowych.

Konsekwencje tego typu przestępstw

Złamanie każdego z wymienionych w artykule zakazów grozi:

lub

lub

Wejście w porozumienie z inną osobą w celu manipulacji wiąże się z karą 2 mln zł. Natomiast bezprawne ujawnienie informacji poufnej może oznaczać:

lub

lub

Czytaj także: "To dziecinnie proste". Nastolatkowie sfałszowali tysiące banknotów

Zarzuty wobec influencerów

W innym artykule w INNPoland pisaliśmy o zarzutach, jakie pojawiły się wobec innych znanych osób. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny postawił je Dorocie Rabczewskiej "Dodzie", Filipowi Chajzerowi oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan.

Mieli za wynagrodzeniem reklamować produkty, ale treści sponsorowanych nie oznaczali w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. W ten sposób mogli wprowadzać odbiorców w błąd co do charakteru publikowanych treści.

Zarzuty wobec Chajzera

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że Filip Chajzer podawał marki danych produktów, ale nie informował o współpracy w adnotacji ani w opisie, zarówno na zdjęciu, jak i w filmie.

"Zdarza się, że używa na końcu wpisów oznaczenia #współpraca, który nie pokazuje jasno komercyjnego charakteru działalności" – podał UOKiK.

Zarzuty wobec Dody

Co prawda używa rekomendowanego określenia, jednak dokonuje edycji wpisu po fakcie, a wielu konsumentów nie ma możliwości zapoznania się z tą korektą. Tego rodzaju oznaczenie powinno znaleźć się przy lub na materiałach reklamowych od razu podczas publikacji, kiedy zasięg (...) jest największy. Powinno także być w widocznym miejscu, np. na początku opisu lub nagrania.Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Zarzuty wobec Rozenek-Majdan

Zdarzyły się (...) przypadki umiejscowienia hashtagu #współpraca w sposób niemal niewidoczny dla konsumenta, np. w publikacji Instastory ukryty był pod nazwą profilu w lewym górnym rogu. (...) Używać należy rekomendowanych określeń, np. #reklama, [materiał sponsorowany], oraz oznaczenie powinno być umieszczone w widocznym miejscu i napisane wystarczająco dużą czcionką.Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Czytaj także: https://innpoland.pl/192365,krol-kryptowalut-do-kwon-zatrzymany-wczesniej-chcial-kupic-polske