Polska autostrada grozy. Nie każdy portfel wytrzyma podróż tą trasą, a będzie drożej

Adam Bysiek
31 stycznia 2024, 18:16 • 1 minuta czytania
Jest decyzja spółki Stalexport Autostrada Małopolska o złożeniu wniosku o podwyższenie opłat na autostradzie A4. Kierowcy podróżujący tą arterią znów zapłacą więcej za przejazd.
Zmiana opłat za przejazd autostrada A4 PAWEL RELIKOWSKI / POLSKA PRESS/Polska Press/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Od 16 stycznia br. kierowcy korzystający z odcinka koncesyjnego autostrady A4 muszą liczyć się z nowymi stawkami opłat za przejazd.


Droższy przejazd autostradą A4

Zniżka za płatności automatyczne została zniesiona, co spowodowało wzrost opłat z 13 zł do 15 zł dla korzystających z tej oferty. Decyzja ta spotkała się z reakcjami, a spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), odpowiedzialna za zarządzanie tym odcinkiem, wyjaśniła to jako konieczność związana z kumulacją wydatków inwestycyjnych i zbliżającym się końcem umowy koncesyjnej.

Autostrada A4 odgrywa istotną rolę w krajowej infrastrukturze drogowej, zapewniając szybki i sprawnie funkcjonujący szlak komunikacyjny między wschodem a zachodem Polski. Jednakże, decyzje dotyczące stawek opłat za przejazd, zwłaszcza na odcinku koncesyjnym zarządzanym przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), mogą spotkać się z reakcjami ze strony kierowców i opinii publicznej.

Warto zauważyć, że GDDKiA, choć jest organem nadzorującym infrastrukturę drogową w Polsce, nie ma realnych uprawnień do ingerencji w decyzje dotyczące stawek opłat na autostradzie A4, jeśli są one zgodne z postanowieniami umowy koncesyjnej.

– We wniosku złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad SAM S.A. występuje o zgodę na zmianę od 1 kwietnia br. stawek opłat za przejazdy: dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle) - o 1 zł, z kwoty 15 zł do kwoty 16 zł, dla kategorii 2, 3, 4 i 5 – o 6 zł, z kwoty 46 zł do kwoty 49 zł – zakomunikował rzecznik SAM Rafał Czechowski.

Rabat dla motocyklistów utrzymany

Rzecznik podzielił się też informacją, że pieniądze od kierowców będą inkasowane na obu placach poboru opłat.

– Zgodnie z umową koncesyjną zarządca odcinka A4 Katowice-Kraków ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 r. w doskonałym stanie technicznym. Wiąże się z tym konieczność intensyfikacji szeregu prac utrzymaniowych, budowlanych i remontowych w ostatnich trzech latach obowiązywania umowy – przekazał rzecznik Stalexportu.

Wzrost opłat za korzystanie z jednej z najpopularniejszych autostrad w Polsce jest spowodowane koniecznością przeprowadzenia odpowiednich prac remontowych, a także skokiem kosztów związanych z utrzymaniem arterii.

– Koszty są związane m.in. z wymianą nawierzchni na całej długości koncesyjnego odcinka A4 czy remontami mostów i wiaduktów. Nie bez znaczenia dla realizacji tych inwestycji jest fakt, że koszty usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosły o 26 proc., a ceny asfaltu niemal o 50 proc. – wylicza Czechowski.

Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) podniosła stawki opłat na autostradzie A4, co wywołało dyskusje i reakcje wśród kierowców. Firma tłumaczy, że nowe stawki są wynikiem konieczności zrównoważenia wydatków inwestycyjnych zgodnie z postanowieniami umowy koncesyjnej.

Rzecznik SAM, Rafał Czechowski, wyjaśnił, że mimo podwyżek firma utrzyma bonifikaty dla motocykli oraz pojazdów kategorii 2 i 3, przy czym ich wysokość zostanie odrębnie skonsultowana z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

– Ich wysokość zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. Obecnie wysokość bonifikaty dla motocykli wynosi ponad 50 proc., natomiast dla pojazdów kategorii 2 i 3 ponad 40 proc. – powiedział.

Czytaj także: https://innpoland.pl/193496,autostrada-a1-ukonczona-po-34-latach-ile-zajmie-nam-podroz-cala-trasa

Trudny rok dla kierowców

Jak informowaliśmy w INNPoland, w 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła plan budowy przedłużenia autostrady A2 oraz rozpoczęcie budów kilkunastu obwodnic w całej Polsce. Z komunikatu GDDKiA dowiadujemy się też, iż w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na budowę 215 kilometrów dróg.

Według komunikatu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w 2024 roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę ponad 25 km przedłużenia autostrady A2, obejmującego trasę od Białej Podlaskiej do węzła Dobryń.

– Ten odcinek zapewni także dojazd do terminala samochodowego Koroszczyn, na którym odprawiane są pojazdy przekraczające granicę z Białorusią – informuje GDDKiA.

Założenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazują na realizację planowanych inwestycji, które obejmują rozbudowę obecnej obwodnicy Wyrzyska, budowę odcinków dróg krajowych nr 41 i 91 w okolicach Radomska oraz przebudowę DK25 w Wielkopolsce.