Strefy czystego transportu będą obowiązkowe. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy

Marcin Gościński
23 października 2024, 13:35 • 1 minuta czytania
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o powstaniu stref czystego transportu. Wprowadzanie zmian może być jednak trudne w realizacji.
Rząd zadecydował. Będą obowiązkowe strefy czystego transportu Foto Olimpik/REPORTER/eastnews
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych został przyjęty przez Radę Ministrów. Wprowadzone przepisy mają wpłynąć pozytywnie na środowisko.


Uzasadnienie projektu Ministerstwa Klimatu i Środowiska wyjaśnia, że zmiany doprowadzą do redukcji emisji szkodliwych substancji, m.in. tlenki azotu i pyły zawieszone. Mają również wpłynąć pozytywnie na obniżenie hałasu.

Strefy czystego transportu w dużych miastach

Jakie są założenia projektu? W miastach, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys., zostanie wprowadzony obowiązek ustanawiania stref czystego transportu. Ma to mieć miejsce w przypadkach przekroczenia dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu w powietrzu.

Obszar stref czystego transportu mają ostatecznie określać samorządy. W komunikacie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zastrzeżono, że "w przypadku, gdy ocena jakości powietrza obejmuje więcej niż jedno miasto powyżej 100 tys. mieszkańców w ramach strefy, dla której jest dokonywana ocena i klasyfikacja, obowiązek utworzenia strefy czystego transportu, dotyczyć będzie jedynie tego miasta, na którego terenie zostało odnotowane przekroczenie".

Wprowadzenie zmian może napotkać problemy

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności zauważa bariery, które mogą doprowadzić do ograniczenia sprawnego działania ustawy. W wielu miastach ma brakować stacji pomiarowych.

Według danych pochodzących z GIOŚ dotyczy to Warszawy, Wrocławia, Krakowa oraz Katowic. W zakresie SCT wciąż pozostajemy czarną plamą na mapie Europy. W Polsce funkcjonuje tylko jedna strefa czystego transportu, podczas gdy np. w Hiszpanii jest ich ok. 150.Agata Wiśniewska-MazurPolskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności/ źródło: 300gospodarka.pl

Ma to oznaczać, że de facto nie będzie podstaw do tego, aby jednoznacznie stwierdzić, czy strefa ma powstać. Zdaniem ekspertów, których opinie przytacza 300gospodarka.pl obowiązek wprowadzenia strefy czystego transportu ogranicza się nie tylko do miast o konkretnej liczbie mieszkańców, ale także i tych, które mają do dyspozycji funkcjonujące stacje pomiarowe, prawidłowo raportujące wszelkie przekroczenia.

Małe miasta na innych warunkach

W postanowieniach rządu znajduje się też wymaganie, by miasta powyżej 100 tys. mieszkańców kupowały wyłącznie zeroemisyjne autobusy (od 2026 roku). Jak poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, nowe przepisy znoszą te wymagania wobec samorządów o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys. osób.

Jednocześnie, odciążone zostaną samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą realizować to zadanie publiczne z wykorzystaniem pojazdów zero i niskoemisyjnych. Nowe przepisy znoszą te wymagania.Kancelaria Prezesa Rady Ministrówźródło: gov.pl

Rządowa strona Kancelarii Prezesa Rady Ministrów poinformowała, że dotychczas przekroczenie średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu odnotowano w przypadku czterech stref: Warszawy, Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Czytaj także: https://innpoland.pl/209087,wojna-hybrydowa-z-bialorusia-to-koszt-600-mln-euro-rocznie-tusk-potwierdza