logo
Inżynierowie Toyoty opracowali nową metodę recyklingu baterii, wydajniejszą i bezpieczniejszą. Fot. materiały prasowe/Toyota
Reklama.

Europejscy producenci baterii od 2031 roku będą zobowiązani do przetwarzania metali pochodzących z recyklingu zużytych akumulatorów. W celu przyspieszenia dążenia do neutralności klimatycznej inżynierowie Toyoty opracowali nową metodę recyklingu, która nie wymaga wcześniejszego spalania zużytych baterii.

Nowa metoda recyklingu baterii samochodowych

Zacznijmy od tego, jak wygląda recykling baterii samochodowych. Według informacji z Toyota Chemical Engineering, która zajmuje się przemysłowym przetwarzaniem odpadów dla tego producenta samochodów, zużyte baterie na razie trafiają do spalarni.

W procesie spalania odzyskiwane są metale wykorzystywane w dalszej konstrukcji, ale traci się też część materiałów i powstają duże ilości CO2. Istnieje również poważne ryzyko pożaru, z powodu elektrolitu w akumulatorach, który jak wiemy, jest łatwopalny. Firma bada nową metodę recyklingu bez tego procesu od jesieni 2023 roku.

Na czym polega?

Podczas procesu przetwarzania elektrolit jest destylowany i ekstrahowany. Następnie ogniwa akumulatora są rozdrabniane, sortowane i wprowadzane z powrotem do procesu produkcyjnego.

logo
Przykład odzyskanych materiałów z ogniw baterii. Fot. materiały prasowe/Toyota.

Odzyskane części to duże kawałki zawierające aluminium, żelazo lub tzw. czarną masę – proszek zawierający różne rzadkie metale. Odzyskane surowce są następnie poddawane dalszemu przetwarzaniu przez firmy partnerskie w celu produkcji nowych akumulatorów.

Tym sposobem można odzyskać więcej surowców, w tym kobalt i lit.

Wdrożenie nowych procesów recyklingu oznacza także wysokie koszty inwestycyjne. Jednak kluczowe jest kompleksowe spojrzenie na cykl życia samochodu. Niech przykładem będzie nasza usługa mobilności KINTO. Ponieważ sami zarządzamy pojazdami, łatwiej jest zapewnić ich ponowne wykorzystanie i recykling części oraz materiałów. Poza tym mamy stały kontakt z naszymi klientami, co daje nam nowe możliwości oferowania im dodatkowych usług, takich jak ulepszenia i personalizacje. Dlatego bardziej zaawansowana gospodarka o obiegu zamkniętym przyczynia się zarówno do niższych emisji CO2, jak i nowych możliwości biznesowych.

Yumi Otsuka

Chief Sustainability Officer w Toyota

Zespół Toyota Chemical Engineering ma duże doświadczenie w innowacyjnym podejściu do recyklingu. W 2010 roku opracowano pierwszą technologię recyklingu akumulatorów niklowo-metalowo-wodorkowych (NiMH). Od tego czasu w zakładzie w Handzie, w prefekturze Aichi, zbierane i przetwarzane są stare baterie z samochodów hybrydowych.

Czytaj także: