Są pierwsze projekty samolotów przyszłości. To futurystyczne maszyny napędzane wodorem

Aleksandra Jaworska
Klasyczne samoloty napędzane zrównoważonymi paliwami lotniczymi mogą zostać zastąpione innowacyjnymi maszynami na wodór. Wszystko we względu na oszczędności i ekologię.
Teraz, gdy coraz głośniej mówi się o konieczności bardziej radykalnych emisji CO2, otwiera się nowe pole bitwy - o samolot przyszłości. Fot. 123Rf/buschmen

Oszczędności dla linii lotniczych

Gdy coraz głośniej mówi się o konieczności bardziej radykalnych emisji CO2, otwiera się nowe pole bitwy dla firm lotniczych. Samoloty przyszłości mają być bardziej ekologiczne, a co za tym idzie oszczędne. Komisja Europejska chce wymusić bardziej drastyczne redukcje emisji CO2, m.in. poprzez zmniejszenie popytu na latanie za sprawą wzrostu cen biletów.
Boeing stawia na samoloty napędzane zrównoważonymi paliwami lotniczymi (SAF). Airbus wierzy w wodór i flotę zeroemisyjnych statków powietrznych na różne dystanse. Zrównoważone paliwa lotnicze produkowane są m.in. ze zużytego oleju kuchennego, biomasy i odpadów. Stanowią one dziś nie więcej niż 50-proc. domieszkę w mieszance z tradycyjnym paliwem lotniczym Jet-A1. SAF w procesie spalania emitują o 70-80 proc. mniej dwutlenku węgla.
Europejski Airbus stawia na wodór jako źródło energii w transporcie lotniczym.Fot. Airbus

Linie lotnicze płacą za nadwagę pasażerów

Linie lotnicze szukają oszczędności nie tylko w paliwie. Szykują się bowiem zmiany wskaźników wgi sprzed lat, które coraz mniej przystają do rzeczywistej wagi pasażerów i ich bagażu. Te, opracowane nawet 20-30 lat temu, nie są obecnie aktualne.
Szacowana waga pasażerów i bagażu wzrosła bowiem o 5-10 proc., lecz nie podano w jakim okresie. – Ustalenie wagi pasażerów i przewożonych bagaży służy obliczeniu masy startowej statku powietrznego – poinformowało biuro prasowe Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), w odpowiedzi na pytania Business Insider Polska.


Wskaźniki te, na poziomie UE, wynoszą aktualnie w samolotach powyżej 20 miejsc: 94 kg dla mężczyzn, 75 kg dla kobiet, 17 kg dla bagażu rejestrowanego oraz w samolotach powyżej 30 miejsc: 88 kg (niezależnie od płci) i 17 kg dla bagażu rejestrowanego.
Czytaj także: Kamper w sezonie to koszt nawet ok. 10 tys. zł za tydzień. A chętnych i tak nie brakuje [WYWIAD]