Koniec karty miejskiej i kodów QR. Rewolucja w biletach niczym w Londynie

Adam Bysiek
25 października 2023, 16:28 • 1 minuta czytania
Spore zmiany w komunikacji miejskiej w Warszawie czekają mieszkańców stolicy. Miasto wzorując się na Londynie i Bratysławie chce by karta miejska i kody QR generowane przez aplikacje z biletami odeszły do lamusa. Wprowadzenie nowego systemu biletowego będzie kosztować kilka milionów złotych. Sprawdzamy, co zmieni się korzystaniu z transportu publicznego.
Zmiany w systemie biletowym komunikacji miejskiej w Warszawie Pawel Wodzynski/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Warszawa podąża śladem Bratysławy i Londynu i planuje zastąpić znany już wszystkim 20-letni system sprzedaży biletów bazujący na karcie miejskiej i aplikacjach mobilnych, w których można dokonać zakupu biletów.


Zarząd Transportu Miejskiego – zmiany w systemie biletów

Branżowy portal transport-publiczny.pl poinformował, że w najbliższym czasie zostanie zlikwidowana kata miejska, która ma już 20-letnią tradycję. Wraz z nią znikną konwencjonalne kasowniki, w których pasażerowie kasowali swoje kartonikowe bilety kupione w kioskach i automatach.

– Zmiany w systemie biletowym i rozpoczęcie dialogu konkurencyjnego na temat wprowadzenia nowych rozwiązań ogłosił w poniedziałek 23 października Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie – czytamy na łamach serwisu.

Nadal wejście do metra obu linii M1 i M2 będzie możliwe po zeskanowaniu wygenerowanego w aplikacji kodu QR uprawniającego do przejazdu. Wprowadzenie zmian potrwa trzy lata i przez ten czas nadal korzystanie z konwencjonalnej karty miejskiej będzie możliwe.

Co zmieni się w komunikacji miejskiej?

Zgodnie z założeniami zmianie ulegnie sposób kupowania biletów komunikacji miejskiej i korzystanie z posiadanych przez pasażerów uprawnień. Unowocześniony zostanie też system kasowania biletów. Podobnie jak w Londynie, możliwe będzie korzystanie z dedykowanego chipa NFC w telefonie, na którym zaprogramowany będzie bilet. Oto lista najważniejszych zmian w komunikacji miejskiej:

W Warszawie planowane jest wdrożenie systemu "check-in, check-out", który jest już znany i skutecznie funkcjonuje w innych europejskich miastach, takich jak Londyn czy Ostrawa. Ten system pozwoli na dokładne naliczanie opłat za podróż na podstawie przebytej trasy. Zamiast korzystać z tradycyjnych biletów, pasażerowie będą musieli jedynie przyłożyć swoją kartę do czytnika przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Opłata zostanie naliczana na podstawie faktycznie przejechanych kilometrów, co pozwoli pasażerom płacić dokładnie za korzystanie usługi. To rozwiązanie ma potencjał, aby uprościć i usprawnić proces podróżowania.

Innym ciekawym rozwiązaniem, które wprowadzane będzie w Warszawie, jest centralne konto pasażera. To innowacyjne podejście umożliwi pasażerom zarządzanie swoimi płatnościami za transport publiczny w wygodny sposób. Konta pasażerów będą dostępne przez telefony komórkowe i komputery, co pozwoli na łatwe monitorowanie wydatków związanych z podróżami. Co więcej, na takim koncie będzie można przechowywać różne środki płatnicze, jak karty bankowe, telefony, zegarki czy karty miejskie. To sprawi, że płatności za przejazdy staną się jeszcze bardziej komfortowe.

Warszawa, jako stolica, planuje wprowadzić nowoczesny planer podróży, co jest ważnym udogodnieniem brakującym w obecnej ofercie. Dzięki niemu pasażerowie będą mogli znaleźć najlepszą trasę i optymalny bilet na swoją podróż. To rozwiązanie ma potencjał do zredukowania kosztów podróży poprzez automatyczne wybieranie najkorzystniejszych biletów, na przykład zastępując wiele jednorazowych biletów jednym biletem dobowym, co przyniesie oszczędności i wygodę.

Na uwagę zasługuje również eliminacja uciążliwych kodów QR i uproszczenie procedur przy wejściu do pojazdów. Pasażerowie z biletami okresowymi nie będą już musieli wykonywać zbędnych kroków przy każdym wejściu. Dzięki systemowi zbliżeniowemu NFC wbudowanemu w telefony, karty płatnicze lub zegarki, wejście do metra stanie się wyjątkowo łatwe i wygodne. To uproszczenie sprawi, że podróżowanie komunikacją miejską będzie bardziej przyjazne i efektywne.

Czytaj także: https://innpoland.pl/140075,znalezli-swietny-sposob-na-przejazdy-za-poldarmo-skusila-sie-juz-jedna-z-firm

Od kiedy zmiany w komunikacji miejskiej w Warszawie?

Zarząd Transportu Miejskiego przyznaje, że wprowadzenie oczekiwanych przez pasażerów rozwiązań napotkało na kilka problemów podczas wdrażania innowacyjnego systemu w innych miastach, na których Warszawa obecnie się wzoruje.

Obserwowaliśmy wdrożenia w innych miastach i stolicach i dzięki temu wyciągnęliśmy wnioski - mówiła. Warszawa nie chce popełnić m.in. błędu dotyczącego migracji danychKatarzyna Strzegowskadyrekortka Zarządu Transportu Miejskiego

Strzegowska zaznacza, że wprowadzany nowy system będzie wymagał obligatoryjnie od wszystkich osób korzystających z komunikacji miejskiej w stolicy, założenia specjalnego dedykowanego konta pasażera. Wprowadzenie nowego systemu sprawi też, że w pojazdach pojawi się aż 17 tysięcy nowych kasowników.