Ministrowie Tuska chcą zmian na kolei. PKP ma trafić pod skrzydła innego resortu

Adam Bysiek
11 marca 2024, 16:37 • 1 minuta czytania
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak przygotowuje się do przejęcia nadzoru nad spółką Polskie Koleje Państwowe (PKP) od ministra aktywów państwowych Borysa Budki. Projekt rozporządzenia w tej sprawie został opublikowany w poniedziałek.
Zmiany w spółce PKP S.A MARCIN RUTKIEWICZ/REPORTER
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Przejście nadzoru nad PKP z resortu aktywów państwowych do resortu infrastruktury ma na celu przyspieszenie procesu modernizacji i restrukturyzacji polskiego transportu kolejowego.


Borys Buda podjął decyzję w sprawie PKP

Ministerstwo Aktywów Państwowych wraz ze swoim szefem, Borysem Budką, przewodzi inicjatywie zmian w zarządzaniu spółkami Skarbu Państwa. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów, który ma wprowadzić zmiany w wykazie spółek, w których prawa z akcji wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu oraz państwowe osoby prawne, został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji w poniedziałek.

Celem projektu jest zaktualizowanie i doprecyzowanie wykazu spółek, w których Skarb Państwa ma prawo do akcji oraz zarządzania nimi przez wyżej wymienione osoby i instytucje. Nowe regulacje mają na celu bardziej efektywne zarządzanie tymi spółkami oraz dostosowanie ich działalności do współczesnych standardów biznesowych i rynkowych.

Minister Borys Budka, jako szef Ministerstwa Aktywów Państwowych, złożył wniosek o przedłożenie projektu Radzie Ministrów do rozpatrzenia w trybie obiegowym. To krok w kierunku szybkiego wprowadzenia zmian, które mają na celu poprawę funkcjonowania spółek Skarbu Państwa oraz ich efektywność w realizacji celów strategicznych dla polskiej gospodarki. Decyzja jest też integralną częścią wymiany kard w spółkach Skarbu Państwa.

Nadzór nad spółką PKP S.A w rękach Dariusza Klimczaka

Ważne zmiany w zakresie zarządzania spółkami Skarbu Państwa w Polsce są na horyzoncie, a jedną z kluczowych decyzji jest przekazanie ministerowi infrastruktury, Dariuszowi Klimczakowi, uprawnień do wykonywania praw z akcji Skarbu Państwa w spółce Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (PKP S.A.). Obecnie te kompetencje należą do ministra aktywów państwowych, Borysa Budki.

Zgodnie z uzasadnieniem dołączonym do projektu, przekazanie kompetencji ministrowi infrastruktury wynika z faktu, że minister odpowiedzialny za transport już obecnie wykonuje prawa z akcji Skarbu Państwa w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt, który zakłada przekazanie nadzoru właścicielskiego nad dwiema kluczowymi spółkami kolejowymi, Polskimi Kolejami Państwowymi Spółka Akcyjna (PKP S.A.) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.), w ręce ministra właściwego do spraw transportu, budzi nadzieję na wyważenie interesów spółek z interesem społecznym wynikającym z realizowanej polityki transportowej państwa.

Autorzy projektu wskazują, że przeniesienie nadzoru właścicielskiego nad tymi spółkami do kompetencji ministra transportu pozwoli na bardziej spójne podejmowanie decyzji związanych z rozwojem sektora kolejowego. Dotychczasowe rozdzielenie odpowiedzialności między różne resorty często prowadziło do niespójności w podejmowanych działaniach oraz ograniczało możliwości skutecznej implementacji polityki transportowej.

Jak podaje TVN24 Biz, "kluczowym argumentem za przekazaniem nadzoru nad PKP S.A. i PKP PLK S.A. ministrowi transportu jest fakt, że Ministerstwo Infrastruktury posiada w swojej strukturze dedykowaną jednostkę, tj. Departament Kolejnictwa, odpowiedzialną za sprawy związane z sektorem kolejowym oraz transportem intermodalnym".