Stereotyp o pokoleniu Z upada. Od work-life balance wolą wyższe wynagrodzenie

Marta Zinkiewicz
25 marca 2025, 13:06 • 1 minuta czytania
Badanie "Work War Z" obala mity. 74 proc. przedstawicieli pokolenia Z chce być zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, a niemal 60 proc. przyznaje, że to atrakcyjne wynagrodzenie wpływa na ich zadowolenie z pracy. Spójność misji organizacji z osobistymi przekonaniami czy work-life balance są dla Zetek kwestiami drugorzędnymi.
Już dziś co piąta osoba w wieku produkcyjnym to przedstawiciel pokolenia Z. Fot. mat. własne
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Work-life balance, elastyczne godziny pracy i brak stresu. To o takich priorytetach Zetek w pracy ostatnio mówi się najwięcej. Potwierdzają to liczne badania, raporty i wypowiedzi młodych osób z tego pokolenia. Bez wątpienia dwudziestokilkulatkowie zapoczątkowali zmianę na rynku pracy i wnieśli nowe wartości.  Okazuje się jednak, że poza dobrostanem i pracą z pasji dla Zetek równie duże znaczenie mają nieco bardziej "przyziemne" kwestie.


Stabilizacja materialna i poczucie bezpieczeństwa

"Work War Z" to badanie platformy służącej do badania zaangażowania pracowników Enpulse, które zostało przeprowadzone na grupie ponad 12 tysięcy przedstawicieli pokolenia Z

Jego wyniki wskazują, że dla Zetek liczy się przede wszystkim stabilizacja materialna i poczucie bezpieczeństwa.

Badanie wspierane przez 16 uczelni wyższych wykazało, że 74 proc. przedstawicieli pokolenia Z chce być zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, a niemal 60 proc. przyznaje, że to atrakcyjne wynagrodzenie wpływa na ich zadowolenie z pracy.

Czytaj także: https://innpoland.pl/211184,jak-musze-oszczedzam-na-jedzeniu-na-co-pokolenie-z-wydaje-pieniadze

47 proc. Zetek za kluczowe uważa wynagrodzenie. Sukces zawodowy to dla nich przede wszystkim kwestie finansowe – pensja adekwatna do doświadczenia, stanowiska oraz nakładu pracy.

Work-life balance drugorzędny

Obok kwestii finansowych na zadowolenie Zetek z pracy wpływa również dobra atmosfera oraz możliwość rozwoju zawodowego w danej firmie. Wbrew powszechnemu przekonaniu spójność misji organizacji z osobistymi przekonaniami czy work-life balance są dla Zetek kwestiami drugorzędnymi.

"Już dziś co piąta osoba w wieku produkcyjnym to przedstawiciel pokolenia Z. Dodatkowo, zespoły wielopokoleniowe to ogromny potencjał i szansa na rozwój biznesu – potwierdzają to liczne międzynarodowe analizy i badania. Z tych powodów, priorytetem dla pracodawców powinno być dziś zrozumienie specyficznych preferencji i postaw pokolenia Z, tak aby skutecznie rekrutować, angażować i zatrzymywać młodych pracowników" – mówi Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse.