Kolejne banki wycofują konta dla tej grupy klientów. Teraz zrobił to PKO BP
- Bank Pocztowy i PKO BP wycofują konta dla seniorów
- Instytucje finansowe zdają sobie sprawę, że najstarsi klienci nie chcą być klasyfikowani ze względu na wiek
- Aż 82 proc. polskich seniorów posiada internetowe konta bankowe
Bank Pocztowy wycofuje konto dla seniorów
Banki starają się nadążyć za zmieniającym się podejściem klientów. Seniorzy – bez względu na to, jaki próg wiekowy przyjmiemy do określenia tej grupy – nie potrzebują oddzielnych rachunków.
Tego typu konta zniknęły już kilka lat temu, choć nadal są dostępne m.in. w niektórych SKOK–ach czy bankach spółdzielczych. Jednak coraz więcej instytucji finansowych dostrzega, że najstarsi klienci nie chcą być klasyfikowani ze względu na wiek.
W związku z tym Bank Pocztowy postanowił wycofać z oferty "Konto w Porządku Plus". Był to rachunek przeznaczony dla osób powyżej 65. roku życia.
– Nasi klienci chcą, aby zauważać ich potrzeby, a nie wiek – dlatego od teraz nie wyodrębniamy już segmentu seniorów, co jest spójne z trendem rynkowym – tłumaczy Joanna Moskalik, Naczelnik Wydziału Produktów Płatniczych, Depozytowych i Inwestycyjnych Banku Pocztowego, cytowana przez bankier.pl.
PKO BP przekształci rachunek dla seniorów
Zmiany odpowiadające oczekiwaniom klientów zamierza wdrożyć również największy bank w Polsce – PKO BP. W czerwcu 2023 r. z oferty zniknie "Konto Pogodne". Wszystkie tego typu rachunki zostaną przekształcone w standardowe "Konta za Zero".
PKO BP już od dawna nie oferował "Konta Pogodnego" nowym klientom – te rachunki pozostawały tylko w obsłudze. Znacznie wcześniej z kont dedykowanych seniorom zrezygnowały także inne banki m.in. BZ WBK (obecnie Santander) i Getin Bank (obecnie Velo Bank).
Co więcej, niektóre instytucje wprowadziły nawet specjalne bonusy dla najstarszych klientów. Niektóre oferowały zniżki w aptekach, a inne kijki do nordic walking.
Seniorzy nie boją się bankowości internetowej
O tym, jak zmienia się podejście najstarszych klientów, świadczą także dane. Z badania "InfoSenior 2023" wynika, że aż 82 proc. polskich seniorów posiada konto internetowe w banku. Poza tym, co trzeci robi zakupy i płaci online.
Badanie wskazuje, że 75 proc. seniorów do płatności wykorzystuje karty kredytowe. Mimo tego ponad połowa uczestników ankiety oceniła negatywnie swój poziom wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z internetu.
Wysoka prowizja za wypłatę pieniędzy z bankomatów
Ostatnio o polityce banków zrobiło się głośno za sprawą podwyżek opłat za operacje gotówkowe. W PKO BP prowizja za wypłacenie gotówki z "obcej" maszyny wynosi aż 10 zł.
Taka kwota jest naliczana, jeśli mamy konto w PKO BP, a pieniądze wypłacamy np. z bankomatu należącego do sieci Planet Cash czy Euronet. Jeśli wypłacamy pieniądze BLIK–iem, to prowizja wynosi 0 zł.